Torpetblå, Hagtornsfjäril och Heja Sverige!

publicerat i Allmänt;

Jag jobbar bl a med inredning i marin stil. En av alla de kuddar vi säljer är denna från Frank&Poppy. Jag bara älskar den! Den där härliga minen på "kaptenen" ;-) 

Äntligen en varm dag, en vindstilla dag, en dag med lagom många moln på himlen. :-) Tacksam!

Vi startar dagen med att inhandla färg till fönster och ytterdörr. Det där med att hitta rätt nyans, det är inte lätt. Vi vet att vi tidigare, någon gång, målat i Dalablått. Men nej, det är för mycket grönt i den. Skåneblått då? Nej, nej, fel fel! Tillslut bestämmer vi oss för en blå med lite grått i, den blir bra! :-) Vi kan väl kalla den "torpetblå" ;-)

Promenad till sjön. En bit bort ligger familjen gås. Ungarna börjar bli stora. Denna gång dyker, äntligen, andmamman upp med sina ungar. De kommer inte så nära som de brukar göra. Undrar om det är de ungarna jag såg tidigare? De som såg ut att vara föräldralösa? 

Bara måste testa vattentemperaturen. Så det blir det traditionella "fotdopparkortet" :-)


Och jodå, det kändes riktigt skönt :-)



Gården vid sjön. Så fin. 

"Det är varmt. Jag lägger mig i skuggan jag. Matte är konstig. Hon sticker ner fötterna i vattnet.Frivilligt. Och stänker gör hon också!!"

Vi pratar om världens sorg, om hatet och terrorn, jag och maken. Så svårt att ta in det som hänt. Vi sitter där på bryggan, så trygga i vår lilla vrå av världen och är så tacksamma över varandet. Här och nu. 

Tankarna går också till sönerna och deras kompisar i Paris. Idag är de nervösa. Idag är Matchen!!! Heja Sverige!!! Jag är också lite nervös fast jag intalar mig själv att jag inte är det ;-)) Eller nervös..."pirrig" är nog ett bättre ord.

Jag tycker synd om alla resenärer som inte kommer iväg på sina resor, kanske drömsemester, pga SAS-strejken...Ogillar skarpt!

Där uppe bor en fågelfamilj, vet dock inte vilken sort...

Idag har jag lärt mig något nytt. Jag trodde att de vita fjärilarna som besöker oss på gården var Kålfjärilar. Men, nej, det är Hagtornsfjäril! Och dessutom är den Gästriklands landsskapsinsekt! Mycket vacker. Och idag fick jag komma nära...




Så glad över detta! :-) Tack, tack! <3

Hagtornsfjärilen kommer med budskap om att rådfråga någon och få vägledning, enligt Solöga.
Hm...måste låta det budskapet sjunka in lite så kanske jag förstår?

Jobbar vi inte denna måndag? Jo då, det gör vi också! :-)

I dessa oroliga tider är det extra viktigt att vi lyssnar på varandras oro och rädsla. Att vi samtalar om det svåra. Och att vi delar hoppet om en kärleksfullare värld. Den börjar med mig. Den börjar med dig. Sprid ljus! Sprid kärlek. På ditt sätt. 
Om du tycker att jag har fel eller är naiv så får du tycka det. <3



Tillit, hopp, ljus och kärlek
❤️❤️❤️❤️

Kommentera inlägget här :