Rödhaken och Ljuset

publicerat i Allmänt;

Långfredag. 
Snön virvlar ner där ute. Aprilsnö. Lurväder. Ibland lyckas solen tränga igenom molnen men det är en ojämn kamp. 
Jag fascineras av alla dessa fåglar av skilda arter som besöker vår gård. Talgoxarna, nötväckorna och domherrarna har fått sällskap av duvor, koltrastar, björktrastar, blåmesar, bofinkar, gråsparvar, rödhakar m fl....

Rödhaken är min favorit just nu. Den hoppar som en trast på gräsmattan. Kommer gärna nära. Sätter sig på pumpen och "visar upp sig". Den är så söt med sitt röda bröst. Jag kände att den ville att jag skulle skriva lite om den. Så nu har jag "forskat" lite. 

Rödhaken beskrivs ofta i folktro, legender och sagor som "lyckobringande, omhändertagande och beskyddande". 

"En liten knubbig tätting."

Eftersom det är påsk vill jag gärna berätta om en av alla dessa sägner som finns om rödhaken. 
(Från Wikipedia) 
Det berättades att rödhaken närmade sig Jesus på korset, sorgset kvittrande. Med vingen torkade den bort tårarna från hans kinder och med näbben försökte den dra ut törnena ur hans panna. Då föll en bloddroppe ned på rödhakens bröst och färgade dessa fjädrar för alltid röda. Jesus ska då ha sagt: Välsignad vare du! Varhelst du befinner dig ska glädje och lycka följa dig. Blå som himmeln skall dina ägg vara och hädanefter ska du vara Guds egen fågel.En alternativ legend säger att rödhakens bröst blev bränt när den hämtade vatten åt själar i skärselden. 

Rödhaken kallas ibland "tjäderklocka" eftersom den sägs väcka tjädertuppen när han ska börja vårspelet. ;-) 

Vilket budskap kommer rödhaken med? Jag frågar Solöga:
"Fullfölj det du har påbörjat. Min gåva till dig är att upptäcka nya möjligheter på vägen. Det är bara att vara modig och gå vidare. Ta steget fullt ut."


Det är Långfredag. Jag har tidigare skrivit om min barndoms mörka långfredagar. Då man som barn bara fick leka stillsamma lekar inomhus. Allt var stängt. Affärer, biografer, nöjesställen...Det var en dag av sorg. Jesus dog på korset.  


Jag tänker på det nu och känner faktiskt sorg. Inte för Jesus för den berättelsen slutar ju ljust. Utan för att det idag är en vecka sen terrordådet i Stockholm. 
När kommer ljuset till offrens anhöriga igen? När kan de skadade och de som måste fly må lite bättre? Alla de som hjälpte till och de som vårdade? Må alla få den hjälp de behöver för att bearbeta detta trauma. <3


En dag kommer ljuset tillbaka till de som sörjer <3

Så får vi fullgöra vår uppgift: Sprida ljus i mörk tid!


Nu skiner solen in genom fönstret igen. :-)

Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :