Hur många serviser behöver jag för att vara lycklig? ;-)

publicerat i Allmänt;
Bild från igår. Hund på jobbet. Det regnar ute. ;-)

Välfärdsproblem:

Hur många serviser behöver man ha egentligen? Förr, när jag växte upp, hade man ett vardags och ett "fint". Vardagsporslinet i min familj hade så fint mönster tyckte jag. Vitt med målade vilda blommor. När diskmaskinen kom in i vårt liv försvann den fina dekoren...

Maken och jag har använt vår Iittala glasservis som "finporslin". (Vardagsporslinet har sönerna fått) Minns inte hundra men tror att var något man kunde få i Bonniers Bokklubb om man värvade medlemmar. Den är snygg men vi använder delar av den även till vardags numera. Sen har vi flera serviser som också varit bonusar i olika klubbar och så några som vi köpt på senare år...Himmel! Nu öppnar vi våra skåp och funderar på varför i all fridens dagar vi har så mycket porslin!? Så onödigt! Vi stuvar om. En uppsättning i torpet, en på jobbet, två i lägenheten och resten skänker vi bort. Skönt! Att någon som behöver dem får dem. 

Jag skriver om matporslinet. Sen tillkommer kaffeserviser...Det är inte ofta vi dukar med kaffekoppar och fat. Folk dricker gärna ur muggar idag. Inte mig emot. Jag är mer "teoman" än "kaffeman" och te dricks ur mugg ;-) 
Jag medger att jag står där med mina fina kaffekoppar från Höganäs och tänker: "å, de var mina första, jag började samla dem under gymnasietiden..." Suck...inte använt dem på evigheter...min kärlek till 70-talet sitter djupt... men herregud, ska de bara stå där som ett minne av ett "då", när de istället kan bli till glädje för någon som samlar på 70-tals porslin??? Mina söner är inte intresserade. De vill ha eget och nytt. Inget fel med det! 

Men...vackra Ostindia...får vara kvar...så många drömmar som blev verklighet där...

I torpet  har jag skålar, formar och uppläggningsfat från Gefle porslin. Två fanns där, resten har vi hittat på loppis. Det är lite kul. Att samla gammalt porslin i en viss serie. Jag springer inte omkring på loppis och letar men "ramlar jag över något" så blir jag glad. 
Och så är det alla glas, ärvda, gåvor eller köpt själva...En del har gått i kras genom åren...Numera använder vi även "finglasen" till vardags, då och då. Varför inte?

Ja, det är mycket problem med det "jordiska" vare sig man har för mycket eller för litet...
Blir nästan arg när jag tänker på allt jag sparat på mig. Att bara ha det jag verkligen behöver, mår bra av och tycker om, det är min dröm. Ja, jag gillar Feng Shui! Ett bra levnadssätt i mina ögon. <3 






Regnet var kraftigt och ihållande igår men vi fick tack och lov inte stora översvämningar som Värmland bl a drabbats av. Stackars drabbade människor. 



Idag: uppsprickande molntäcke. Ljuset finns där hela tiden, där ovan molnen.

Dags att önska kraft och glädje inför nya veckan. I morgon är det fullmåne. Rödmåne. 


För övrigt:

Eller hur? :-) 


Kärleksljus
❤️

Kommentera inlägget här :