Aldrig mer

publicerat i Allmänt;

"Jag orkar inte göra allt själv!" Izabelle, 3 år, tittar med bestämd min på mig och stampar med foten i golvet. 
Vi har precis avslutat dagens "lerbak" och håller på och plockar ihop. Jag ber henne lägga några grejer på diskbänken. "Det kan du göra själv, farmor", svarar hon. "Varför?", undrar jag. Hon lägger armarna i kors över bröstet och plutar med munnen. Och suckar. "Jag orkar inte göra allt själv!" ;-)

Livet med en treåring...det handlar om en utvecklingsprocess...undrar om Trump någonsin kom vidare efter den processen? 

Hon får fart på oss, denna treåring. Hon lyckas få sin farbror, som också är på besök, att springa femtioelva varv runt i lägenheten, lekandes buss ;-) Och hon får oss alla att dansa när hon spelar på trumman. (En liten trumma, min stora behåller jag för mig själv) Vi har kul allihop men vi vuxna tröttnar snabbast, treåringen aldrig...;-) 

Nu blommar min vackra orkidé igen! <3

Idag är det Förintelsens minnesdag. Jag tänker på att de överlevarna från koncentrationslägren, de få som fortfarande är i livet, samtliga berättar att de oroar sig för att det kommer att hända igen. De ser tecknen. Allt tydligare. 

"Aldrig mer!" De orden är jag uppväxt med..

"Glömmer man Förintelsen har alla dessa miljoner människor aldrig funnits"
Hedi Fried Överlevare från  Auschwitz 

"När jag som 22-årig flicka satt i gaskammaren den där enda dagen då den inte fungerade minns jag att jag hade två tankar i huvudet. Den ena var att något liknande aldrig skulle hända igen. Nu, 72 år senare, inser jag att jag hade fel"
Stella Tjajkovski, 93 år (Expressen)


Aldrig mer! Ibland så undrar jag hur många det är som inte vill se, höra eller förstå vad som håller på att ske??? Vi är tillräckligt många för att stoppa att det sker igen men frågan är hur många som vill...

Jag blir bedrövad av det som sker och ärligt talat, jag är rädd...

Men, kämparglöden finns kvar inom mig. Det finns saker man måste stå upp för även om man är rädd. Och tillsammans kan vi! :-) 

Nu ska vi sätta oss till bords och äta. 
Önskar Dig en fin helg!
Frid och Hopp!
❤️

Kommentera inlägget här :