Nattuggla

publicerat i Allmänt;

Ibland så bara...är det så här...

Så var det i natt för mig. Innan hostan satte igång och den gjorde inte saken bättre...

Alltså blev det inte alls särskilt mycket till sömn. Och vilka märkliga tankar, vilket sammelsurium till minnen som dyker upp. Och inte finns det någon avstängningsknapp! 
"Blir nog lättare att sova efter ett toalettbesök", tänkte jag. Två gånger med samma negativa resultat. ;-) "Hm...kanske är lite hungrig?"... Smyger upp och för att "inte väcka den hund som sover", (maken vaknar inte) bestämmer jag mig för att inte "prassla" med något...det fick bli pepparkakor, den burken låter inte när man öppnar den...knaprar i mig, dricker vatten...ute är det mörkt och stilla...klockan närmar sig tre...
Jag känner mig lite ensam. ;-) Var är alla andra nattugglor? 

Borstar tänderna och går och lägger mig. Slumrar till och ...börjar hosta...

Men jag får ingen panik. Jag har ingen tid att passa. Tack gode Gud för det! Minns alla nätter förr i tiden när paniken kom vid tretiden och man skulle upp vid sextiden för en lång arbetsdag. Numera är jag väldigt priviligerad. 

Morgonen kommer. Solen tittar in. Jag lyckas ta mig upp i någorlunda anständig tid. ;-) Tulpanerna sträcker sig mot ljuset. 

Frukost, jobb och så äntligen tar vi oss ut till torpet igen! <3

Ett vinterland möter oss. Rådjuren har lämnat spår efter sig i snön på gården. Hunden står och kikar mot grinden och undrar om inte hans kompis, labradoren, ska dyka upp. Brasan sprakar och värmer gott. Just nu är det lugnt. Just nu är det bara Här och Nu. För en stund. Tack :-)

Jag såg hyllningskonserten till och dokumentären om Ted Gärdestad igår. Väldigt fint. Den speciella symbiosen mellan bröderna imponerar. Det tragiska slutet för dem när Ted tog sitt liv. Underbar musik av Ted och fantastiska texter av Kenneth Gärdestad. Tack till dem båda! 
Här en av de finaste texterna. Hoppas att du hör melodin i ditt huvud när du läser :-) 

Ge en sol till jordens barn
Låt den stråla vänlig och klar
Ge en sol till till jordens barn
Låt den måla himmel och hav
Hur ska barnens värld se ut
När det Goda Livet tar slut
Kan vi dra en plog och harv
Över jorden varv efter varv

Allt vad barnen drömt om
Finns i deras små rum
Universum ryms i en kub
På bara fjorton tum

Ge äng med blåeld på
Stor och varm där barnen kan gå
Ge en skog av guld och hägg
Häng en sol på barndomens vägg

Ge ett snövitt minne
Av vårt ljusaste tid
Ge ett hav som brusar och slår
Utan att ta strid

Ge en sol till jordens barn
Låt den stråla vänlig och klar
Ge en sol till jordens barn
Låt den måla himmel och hav
<3 <3 <3

"Ge ett snövitt minne" :-) 
❤️
Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :