Åska, heder och kvinnohistoria

publicerat i Allmänt;

Åskan mullrar och dånar. Över oss och omkring oss. Den har hållit på i en timme nu. 

"Utslagna" ligger vi tre, två tvåbenta och en fyrbent, i sovrummet i gamla stugan. Det är vilodag för oss idag. Förutom en del jobb får livet vara som det är. Bara vara. 

Maken och hunden sover. Jag har svårt för det när åskan går. Jag är inte rädd men jag är på min vakt. 

Det värsta åskvädret jag upplevt var en natt i tält i Assisi i Italien. Det small och skakade ordentligt där bland Umbriens berg...;-)

Min åskrädda mamma led ordentligt under vår familjs semesterveckor i lilla stugan i Tofta, Gotland, när jag var barn. Där var det också kraftiga åskväder. Men pappa var lugn. Tack och lov var det hans lugn som jag tog till mig och gjorde till mitt. En natt knackade det på dörren till rummet där jag och min syster sov. Det rummet låg lite vid sidan om, man måste ta sig ut på verandan för att komma dit. "Ja", svarade jag yrvaket. En mycket irriterad papparöst sa: "Mamma undrar om ni är rädda för åskan?" 
"Åskan?" Syrran och jag tittade på varandra. "Nä..." ;-) 

Det ljusnar. Och regnar. Åskmullret låter allt mer avlägset. Kanske dags att försöka få i sig en lunch av något slag. 

Ja, precis...eller åt det hållet i alla fall ;-) Här hos oss nu :-)

Almedalsveckan...ja...nej...suck...

En släkting till mig på Gotland vägrar delta i år eftersom antidemokratiska krafter får vara med och förmedla sitt inhumana budskap. All heder till min släkting <3

Gotland, min älskade ö, mitt andra hem på jorden, vad sjutton håller ni på med ????


Mina hjärtestenar påminner mig om Kärlekens styrka och kraft <3

Eftersom ett skov tydligt är på gång har jag börjat läsa Barnbruden. Behöver en bra och intressant bok under viloläge. Kvinnohistoria är ett av mina favoritämnen och här finns både kungliga och fattiga med, om än i romanform. Om 1700-talet. Om Hedvig Elisabeth Charlotta som är den yngsta kungliga bruden i Sveriges historia vars uppgift var att föda en tronarvinge när nu Gustav III inte verkade "få till det" ;-)

Och om den stumma pottungen som tog hand om andras skit. Hög och låg. 
Och inget var bättre förr...

Nu tycker hunden att det är dags för mat...en timme för tidigt.


Regnet har tillfälligt upphört. 

Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Kommentera inlägget här :