En glad själ dansar i en stel kropp

publicerat i Allmänt;
Blöt och lite tilltufsad igår kväll. Men den klarade hagelskuren.

Nej, jag måste inte
Men jag borde
Gå upp

Det har blivit förmiddag
När jag äntligen får upp den värkande, trötta kroppen

Nakna fötter i det våta gräset
Solen värmer
Det blåser en ljum vind

Hej dagen!
Här kommer jag! 
Tror jag...

Lyssnar på Linnea Claesons sommarprogram från igår. Jag är beredd på det svåra och hemska hon berättar så bra om. Ändå, kommer tårarna och ilskan. 
Men musiken får min själ att vilja dansa. Och undret sker. Kroppen vill också och tillsammans drunknar vi i musiken. En glad själ dansar i en stel kropp. 

Linnea Claeson, vilken tjej! Hon vågar prata om sin verklighet, sin rädsla, sitt dåliga samvete. Om allt näthat och sexuella trakasserier hon ständigt utsätts för och hur hon tacklar detta på sitt sätt. Hon är en helt fantastisk förebild. Hon har civilkurage. Hon är feminist. 

När hon berättar om människorna hon träffat som volontär i flyktingläger i Grekland...då går även jag sönder.

Nu dansar jag inte längre. Jag stannar upp och lyssnar på musikens ord. Gungar lite. Tårarna rinner. 

Och när hon berättar att hon ständigt måste berätta att även svenska män begår våldtäkter och utsätter kvinnor för sexism blir jag förbannad. Det var ett problem långt innan flyktingarna kom!!! Att påstå motsatsen är främlingsfientlighet. Du har så rätt Linnea! 

Hon pratar om kvinnokampen. Kvinnors frihet och rättigheter. Självklarheter men något vi fortfarande måste kämpa för! Sjukt men sant. 

Linnea avslutar med ett kärleksbrev och en utsträckt hand till de män som vågar stå upp för jämställdhet. 
Jämställdhet är ju medmänsklighet. 

Och om att kvinnokampen fortsätter. 
Tack för att det finns tjejer som Linnea! 

Lyssna gärna på denna härliga tjej! 

Och nu åskar det igen...

Men solen skiner...

Idag. Doftar gudomligt <3

Svenskorna slog inte Tyskorna igår. Men de förlorade inte heller. 0-0 är ett tråkigt resultat men ett bra resultat. ;-) 


Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Kommentera inlägget här :