Vi kallar dem självklarheter

publicerat i Allmänt;

Jag sitter där så butter och irriterad ute på altanen. Ena stunden känns det varmt och skönt i solen. I nästa stund parkerar sig ett moln för solen och en kall vind får mig att frysa.
Vad trött jag är på blåsten! Vad trött jag är på att frysa, mitt i sommaren!

Misslynt går jag inomhus. Surfar på nätet. Ilsknar till över den omänskliga politiken som bedrivs. De omänskliga utvisningarna. Stängningar av BB:n. Rasismen. Kvinnoföraktet. Skatteflykten som ingen politiker tar tag i. Vårdpersonal som knäcks...osv...

Och...så dyker de upp...igen...de fruktansvärda bilderna på svältande barn i Afrika...

Jag swishar en liten summa pengar till Rädda Barnen. Inte för att jag är godhetsknarkare eller får en egokick av detta utan för att här känner jag att jag i alla fall kan göra något, om än en droppe i havet...

"Många bäckar små gör en stor å"
Sägs det. Det tror jag på. 

”En droppe droppad i Livets älv
har ingen kraft att flyta själv
Det ställs ett krav på varje droppe
Hjälp till att hålla de andra oppe”
Tage Danielsson





Det får mig samtidigt att inse hur bortskämd och otacksam jag är som gnäller över lite "dåligt" väder. Jag har i alla fall mat på bordet varje dag. Mina barn och barnbarn behöver inte svälta. "Om världen inte agerar nu riskerar 1,4 miljoner barn att svälta ihjäl." Informerar Rädda Barnen. 

Detta innebär inte att jag förminskar eller blundar för problemen i vårt eget land. Önskar mer samarbete över partigränserna inom sjuklövern. När ett rasistiskt parti växer så som det gör nu är samarbete det viktigaste för att rädda demokratin. Det är i alla fall mina tankar. 

Man får gnälla. Man får vara arg. Det är naturligt att bli frustrerad. Man är sig själv närmast...osv...bla bla bla...ja, du vet...

Men särskilt lycklig blir man ju inte av att gnälla...;-)


Jag tar min tillflykt till växthuset. Värmen slår emot mig. Liksom härliga dofter från blommor, örtväxter och kryddor. 

Tacksamheten kommer över mig. Positiva insikter likaså. 
Det känns plötsligt mer rofyllt i själen. Kroppen värker men det är lättare att klara av det när själen mår bra. :-) 

Växthuset är som magi och terapi för mig. :-) Tacksam för alla fantastiska växter jag och maken fick som gåvor på kalaset. Så mycket kärlek. Även de andra gåvorna, de som går att läsa, dricka, äta, hänga upp osv är fulla med kärlek. Det är först nu jag har tid att njuta av dem på riktigt. Lugn! Jag kommer inte att  dricka upp all champagne  på en gång!

! ;-)

"Var dag har nog av sin egen plåga" står det visst i Bibeln. Men var dag har också fullt med härligheter att vara tacksam för. Vi kallar dem för vardagligheter och självklarheter. Men ur globalt perspektiv så lever vi i paradiset. Ytligt i alla fall. Men så är det det där med ro i själen..

Slutgnällt från torpet idag!
Hoppas att jag trots allt sått ett positivt frö hos någon idag. 
Var rädd om din kropp och din själ
❤️

Kommentera inlägget här :