Hoppet lever

publicerat i Allmänt;
Nu blommar syrenerna så vackert här i min lilla vrå av världen. <3 Om bilden är otydlig beror det på den kraftiga blåsten idag...

Ett minne: jag är på Gotland tillsammans med min familj. Bor i sommarstugan i Tofta. Jag är i yngre tonåren. En varm dag på stranden. Mamma, jag och min syster vandrar längs strandkanten för att ta oss till kiosken för att köpa glass. Plötsligt måste vi lämna vattnet och gå upp på stranden eftersom en kille sitter där med fötterna i strandkanten, behagligt tillbakalutad med en hel drös snygga tjejer klängande på sig. Det var en av dåtidens "popstjärnor": Tommy Körberg...

När jag nu städar min bokhylla hittar jag Tommys memoarer. Skam att säga så är den lånad sen fyra år tillbaka :-(  Du ska få tillbaka den min vän! 
Jag har läst en del i den men nu passar jag på att läsa hela. 
Tommy har ju en fantastisk röst och en hel del humor. Tycker jag. Men oj, vilken orolig själ han är. Han är väldigt rak i sitt berättande. Även när det gäller alkoholen och kokainet. Och tjejerna. Och om vad han tycker och tänker om en del kollegor. Han beskriver fint och berörande om sin systers sjukdom och död. 
Ändå känner jag att jag har svårt att tycka om denna person. Svårt att sätta fingret riktigt på vad som är svårt att gilla...arrogansen kanske? (Fast han och andra skulle nog kalla det rättframhet)
Men man behöver inte gilla alla människor! ;-) 

Memoarer är alltid intressanta, tycker jag. Ett sätt att komma en "kändis" lite närmare. 

Tommy, din sångröst tröttnar jag inte på! "Sjung tills du stupar", är bokens titel. 

Vid sjön idag. Fascineras av dessa "Skräddare" som kan gå på vattnet...:-)

En ung man dör i ett attentat i Kabul. Den unge mannen tvångsförvisades nyligen från Sverige. 
En ung man dör i Kabul...i Afghanistan...som enligt våra politiker inte är något "farligt land"...
Hatarna jublar...

Det här är något helt horribelt i mina ögon och öron... tyvärr är det verklighet...

Den ser ut så här...verkligheten...somliga jublar över en ung mans död...andra gråter och sörjer...

Jag mår illa...
Människovärde...vart tog du vägen? 

Vad är en ung muslims liv värt? Vi verkar ha sållat ut människor efter tro och hudfärg...Precis som rasisterna vill... 

Backa! Återgå! Till solidariteten. Till medmänskligheten. 
För just denne unge man är det försent...men inte för många andra...Eller? 

Det börjar bli allt fler politiker som reagerar...hoppet lever...


Kärleksljus och massor med Hoppfullheter

❤️

Kommentera inlägget här :