Lyx och lycka och tacksamhet

publicerat i Allmänt;

Inte alltid lätt att blogga från skogen...igår gick det inte att publicera...men så här skulle det sett ut ;-)

Jag vet inte om det har med åldern att göra men jag blir alltmer ostrukturerad när jag städar eller rensar. Förr gjorde jag klart ett rum i taget. Inga problem. Nu far jag runt och börjar än här än där och vid dagens slut är det bara halvfärdigt överallt....suck...och vart var jag senast? Och var la jag den grejen? Och varför ligger den här saken här? 
Ja, ja..."det blir nog bra när det blir klart"...hi hi ;-) 

Blomsterprakt från den vackra och varma junidagen igår:

Och på kvällen efter en aktiv dag var det skönt att dricka ett glas rosé i växthuset. Koppla av i sköna ljusa junikvällen. Njuta av dofterna från citronmeliss och lavendel bl a. Det är lyx för mig. <3


Söndag:
Nu lägger jag till lycka till lyxen också ;-) 

Lycka
Är för mig att vakna till solljus och fågelkvitter.
Att öppna dörren till sommaren.
Ta en tur på tomten. 
I det ännu våta gräset. 
Humlesurr. 
Syrendoft.
En sväng förbi växthuset. 
De små odlingarna växer. 
Rosenbusken har sprickfärdiga knoppar. Pionen likaså.
Ekorrarna jagar varandra i tallarna. 
Det blir nog en varm dag... 
Lycka.

Och mitt i all lycka kollar jag "nervöst " väderprognosen för midsommar. Midsommardagen. Som alla våra förberedelser nu handlar om...igår var prognosen en chock: "+ 12 grader" som högsta temperatur...vid en koll idag: "+13 och regn"...nej, nej, nej!!! Så nu visualiserar jag sol, värme och utevistelse för den 24 juni...;-) 
Tur att prognosen troligen är väldigt osäker och den kan ju bara bli bättre. 
Pratade med ett par grannar om midsommarvädret. "Aha", sa kvinnan, "normal midsommartemperatur!" Ja, jo...så är det ju, förstås...;-)

Samtidigt är jag tacksam över att inte ha större problem än regn att oroa mig för...världen är orolig, våldsam och orättvis...
Tankarna går idag till alla som kämpar för sina egna liv och för andras. Det finns så många hjältar! <3


Från mitt paradis på jorden sänder jag Dig:

Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Minns att:

Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ. 
Endast en sak kan du göra, en annan människa väl. 
Men detta är redan så mycket, att själva stjärnorna ler. 
En hungrande människa mindre betyder en broder mer.

Stig Dagerman    
❤️ 
             

Kommentera inlägget här :