En suck av lättnad

publicerat i Allmänt;

Drar en suck av lättnad efter resultatet av valet i Nederländerna. Tack! 
Den här högerpopulismen som sprider sig i Europa är inte av godo, så varje "stopp" är positivt. 

Striden om slöjans vara eller icke vara...Det handlar om så olika saker, verkar det som. På arbetet: Självklart kan man inte ha ett stort tygstycke som döljer hela eller delar av ansiktet av praktiska, säkerhets och hygieniska skäl. Men då handlar det inte om sjalar (slöjor) utan om burka eller nikab. 
Vi verkar ha en tendens att kalla det vi i Sverige kallar sjal för slöja så fort den sitter på en muslimsk kvinna...
Sjal har kvinnor i vårt land använt sen långt tillbaka i tiden. Till både vardags och fest. Många kvinnor med cancer använder sjal.
Ska vi förbjuda det? 
Religion: Slöjan som religiös symbol . Nu blir det knepigare. Korset är också en religiös symbol. Ska vi förbjuda det? Turban?....
Kvinnoförtrycket: Självklart är det kvinnoförtryck när män bestämmer vad kvinnor ska ha på sig! Vare sig det handlar om att dölja sin kropp eller visa den. Jag har läst om kvinnor som frivilligt väljer "slöja" (t. ex svenska kvinnor som konverterat till islam) och kvinnor som vägrar och då blir straffade. Inget är svart eller vitt här heller. Komplicerat. Och så lätt för oss att döma utan att vara insatta i problematiken. 
Att det alltid ska vara detta att kvinnor "antingen är madonnor eller horor"...Patriarkatet styr! Kalla mig gärna feminist, då blir jag stolt ;-)

Jag blir alltid ledsen när jag ser kvinnor i burka eller nikab. Det känns som om de lever i ett fängelse. Ett religiöst eller kulturellt fängelse. 

Det här var mina tankar och insikter. Du kanske har andra. Kommentera gärna! :-) Jag har inga svar eller lösningar. Har du?

Jag önskar alla kvinnor friheten att få klä sig som de vill och låta vinden rufsa om i håret. :-) 
Frihet! 



Här skulle det vara en bild...men nej...

Det finns något jag gläder mig åt idag: Marwa, 9 år, får stanna med sin familj i Sverige! Hon skulle ensam utvisas till Marocko eftersom hennes far skulle finnas där. Men ingen har lyckats fått kontakt med fadern, ingen vet ens om han lever. Men utvisas skulle hon! Många har ställt upp för Marwa och nu har mamman fått ensam vårdnad om henne. Så nu får hon stanna! Underbart! <3

Här skulle det varit en bild :-(


Torsdag kväll. Det verkar blåsa upp igen. Nästan ingen snö kvar här på gården och ingen is på vägen. Men lerigt. Jag gick ut med en svartvit springer spaniel och kom in med en lerbrun springer...såna tider nu ;-)

Tack för att du ville läsa. Var rädd om Dig, kom ihåg att Du är Värdefull för att Du är Du! 
❤️

Kommentera inlägget här :