Halva mänsklighetens röst

publicerat i Allmänt;

Tystna aldrig, du kvinna!

Gör din röst hörd!

När kvinnor tystnar
När kvinnor tystas 

Då tappar mänskligheten sin halva röst




Grattis alla underbara, fria, kämpande, stödjande, omtänksamma kvinnor på denna dag! Låt oss fortsätta kampen för alla kvinnors lika värde, alla kvinnors frihet <3

Det fanns en period i mitt liv under vilken jag funderade på att bli präst. Jag var mycket ung. Jag hade ingen direkt upplevelse av en personlig kallelse men jag kände en maning. Det var under den tiden som striden om kvinnliga prästers "vara eller inte vara" var som hetast. Den knäckte mig. Inget i min hela personlighet kunde eller kan någonsin förstå varför prästerskapet handlar om kön? Hur män kan bedöma att en kvinnas kallelse är falsk???
Många starka kvinnor tog trots motståndet sin kallelse på allvar och utbildade sig till präster. Tack och lov för det! 
Själv är jag numera glad över att inte vara präst. Det är inte min "grej". Men att ha blivit ifrågasatt för mitt köns skull känns fortfarande som en tagg i hjärtat. Det fanns män som stöttade mig och det fanns de som sänkte mig. Och jag vet att jag inte är en svag person, jag är stark. Jag vågar ifrågasätta kyrkan, patriarkatet, prästerskapet och tron. Och jag är inte ensam, tack och lov. 
Jag känner många präster och många är i mina ögon helt underbara. Kvinnor och män. 

Jag hade styrkan att gå min egen väg <3

Dansa glädjen i mig
Dansa du gudinna
Låt vinden leka i ditt hår
Känn marken mot din nakna fot

Spegla dig i ljuset
Sväng runt, sväng runt
Armarna mot himlen
Sväng runt, sväng runt

Klappa dina händer i takt
Stampa dina fötter mot jorden
Låt höfterna gunga
Sjung!

Sjung av glädje, ett glädjetjut
Sjung av tacksamhet
Känn hjärtat slå
Känn din frihet

Du lever!
Du är älskad!
Dansa, dansa, dansa!
Du Är!

Känn din kraft
Din kvinnokraft
Dansa du gudinna
Dansa du kvinna!
❤️


Det finns så många kvinnor jag skulle vilja tacka för deras kamp bakåt i tiden och i nutid...
Det finns så många kvinnor och flickor jag skulle vilja trösta...de slagna, de tystade, de våldtagna...

Det viktigaste är att vi stöttar varandra. Oavsett kön. <3
Att vi lyfter varandra! 

Som alltid mår jag bra efter yogan och idag var det yogatime. :-) 


Till Dig, kvinna eller man. <3

Tystna aldrig! 

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :