Innerlig önskan om

publicerat i Allmänt;
(null)

Jag pausar. Nej, inte här. Jag pausar i läsandet av alla berättelser i metoo. Alla dessa modiga kvinnors berättelser. Tusentals. Men jag måste pausa ibland. Det väcker så många känslor. Både sorg och vrede. 
Många berättelser handlar om trakasserier och våldtäkter som startat i tidig ålder. 
Alla handlar om maktmissbruk, övergrepp och tystnadskultur. Att inte bli trodda. Att bli tillsagda att tiga. Hot. Hämnd. Och så all skam och skuld som vi kvinnor tvingats bära. Rädslan. 

Och så kom då äntligen svenska kyrkan med också! #vardeljus i svenska kyrkan. 
Som även Ärkebiskopen undertecknat. Tack alla modiga kvinnor! När jag läste uppropet var det en mening som kändes extra befriande: "Liksom Jesus rev hierarkierna, så ska vi riva den patriarkala kulturen i kyrkan".

Ett "Halleluja moment" för mig. Det finns hopp. Kanske blir jag medlem igen...någongång...om/när den patriarkala kulturen är riven! :-)

Jag vill skriva om den "svarta fredagen" och om min syn på kommersialismen. Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Jag och mitt företag är en del av detta. Det gäller att synas och höras annars överlever små företag inte. Jag är inte på något sätt för det kapitalistiska samhället och jag tror inte på dess överlevnad i längden. Framför allt inte ur miljö- och klimatsynpunkt. Jag är själv sparsam, sopsorterar, lämnar in på second hand och återvinning. Skänker till välgörenhet när jag kan.  Och förutom att köpa sådant som är nödvändigt så unnar jag mig då och då något "extra". Men framför allt gillar jag att glädja andra med något litet eller stort. Jag är varken martyr eller helgon, men jag försöker dra mitt strå till stacken för en mer rättvis värld. Erkänner att jag misslyckas ganska ofta...
Dock: Black Friday är inte bara av ondo. Istället för att handla på mellandagsrean efter jul kan man nu handla till rabatterat pris före jul. Och man måste inte!!! Men om man nu tänkt köpa nödvändiga saker eller något fint att ge bort....Dock ör det precis som med mellandagsreor att det finns bluffare, så man får vara vaksam! 

Alla får och har sin synpunkt på detta. Jag trivs med mitt arbete och jag vet att det jag gör ör till glädje för många andra. Men att driva företag och webbshop är ingen dans på rosor om nu någon tror det. 

Så nu tror jag att jag predikat färdigt...? jo, det har jag. ;-)

Med en innerlig och uppriktig tillönskan om att du får en riktigt fin helg! Var rädd om Dig! 
❤️



Taggar: #vardeljus#blackfriday#innerlig#önskan;

Kommentera inlägget här :