Tröst, förståelse och styrka

publicerat i Allmänt;
(null)
"Är det inte dags att gå hem snart? Vi ska väl inte stanna på jobbet hela dagen? Börjar faktiskt bli hungrig nu..."

Det vänder sig av obehag i min kropp och det känns som ytterligare en kränkning när man läser vad en del män och kvinnor skriver om fenomenet metoo. 
Man försöker tysta oss igen genom att kalla det för "häxjakt", "könskrig" och andra liknande företeelser. "En klapp i baken" eller "en hand på låret" är väl "ingenting", tycker man. Och se där! Då är vi tillbaka på ruta ett, igen...
Det är liksom lugnast om kvinnor tiger...Och ja, det finns en risk att någon/några blir oskyldigt utpekade men att misstänka att de flesta kvinnorna bara vill hämnas eller starta ett könskrig...nej, suck, vad tröttsamt detta är! Att hela tiden behöva försvara metoo...

När omfattningen av skam och lidande kommer fram i ljuset, då ska det  tydligen förminskas och förlöjligas...istället för att lyssnas på och inse både fakta och behovet av förändring. 

Sen jag skrev ovanstående har jag läst ännu en kränkande text från en gubbe som...ja, vad ska man kalla en sån typ som han? En som blandar ihop metoo med sexualitet...??? 

(null)
"Hm...ser vissa tecken på att vi är på väg att bryta upp och gå hem och käka. Skynda på nu! Det är redan mörkt ute och er fyrbente vän är vrålhungrig!  ;-)

Plötsligt fick jag syn på en rubrik på AB idag. Va? Kan det vara sant? Ensamkommande ska få stanna???
MP hade tydligen hotat S att lämna regeringen...Glädjen förbyttes dock snart i en ström av otydligheter och frågor...vilka, hur, när? 
Kanske är detta dock ett steg i en humanare riktning? 

Och på nätet flödar rasisternas hat...
Jag beundrar alla som försöker dämpa hatet, föra diskussioner på en human nivå...själv orkar jag inte längre....de destruktiva energierna är för mycket för mig. 

Tacksamheten är dock stor till alla kämpande kvinnor och män där ute. Deras kamp för de ensamkommande ungdomarna får inte vara förgäves. 

Tacksam är jag också för alla underbara män och kvinnor som stöder metoo. De som skriver vettiga inlägg och kommentarer. Där man kan finna tröst, förståelse och styrka. 

Skönt är det också att ha en vän att prata allvar med. Att skratta med. Tack Kajsa! <3

Vi är hemma nu. Hunden har fått mat. Ligger hopslingrad i en säng och sover. 
Så blev det kväll måndagen den 27 november. 

Frid och allt gott
❤️

Taggar: #förståelse#kränkningar#förminskande#män#kvinnor#ensamkommande;

Kommentera inlägget här :