Batikhäxan i mig vill skrika

publicerat i Allmänt;

Nepal. Vi valde Nepal. Det känns rätt. Så nu har vi ett fadderbarn i Nepal <3
Tack för all omtanke och alla hjärtan på Fb! <3
Vårt fadderbarn levde sitt korta liv i Colombia. Hon blev hastigt sjuk och dog på sjukhus. :-(
Livet är skört...

Jag vill idag ta upp hashtagg metoo. För den som inte känner till det så är det en hashtagg som startade i USA efter att filmmogulen Weinstein blivit avslöjad. För sexuella trakasserier, övergrepp och våldtäkter. Som pågått i 35 år! Kvinna efter kvinna, kända filmstjärnor, träder nu fram och berättar. Varför först nu? De har försökt tidigare...men mötts av nonchalans. I de mäktiga männens värld sopar man sånt under mattan och håller varandra om ryggen...

Men kvinnohatet och övergreppen finns överallt. Hela tiden. Kända och   ”vanliga” kvinnor träder nu fram och berättar. Även här i Sverige. Den som tror att ”tafsande på festivaler och tunnelbanan” är något som importerats med flyktingarna, lever inte i verkligheten! 

Det börjar tidigt. Redan i skolan. Följande skrev jag för ett tag sen. Det är dags att publicera nu. 

Någon gång i femte klass. Fröken är inte i klassrummet. Några av killarna längst fram vänder sig om och börjar högljutt kolla och kommentera tjejernas bröst. "Hon har fått bröst men inte hon" osv...de fnittrar förtjust. Det är egentligen inte själva handlingen i sig som är mest kränkande, kan jag känna så här efteråt, det är killarnas frihet att kränka som sårar mest. Deras självpåtagna "rätt" att bedöma tjejernas kroppar...

Och så ser det ut i samhället även idag. Det kom inte med flyktingarna. Det fanns där redan. Numera även på nätet. Svensk norm. Svensk kultur. Svenska attityder???

Jag skulle kunna ge mängder med andra exempel, mycket mer handgripliga,  men det får räcka så här. 

Det är just det här feministerna menar med "alla män". Män från alla kulturer, alla länder, med alla former av hudfärg, kultur, religion...

Jag har skrivit det här i lugn form. Trots att batikhäxan i mig är förbannad och helst vill skrika av mig och skriva fula ord med stora bokstäver...Men ni vet: ”kvinnor blir så lätt hysteriska” :-( Suck...

Min önskan är: att vi, alla män och kvinnor, synliggör dessa övergrepp och kommer överens om vilka normer vi vill ha och leva efter. Säg ifrån! Alla kvinnor och män har rätt att bestämma över sina egna kroppar!!! Vuxna och barn. Alla former av övergrepp ska bestraffas så att rätt signaler sänds ut till alla.  
För dessa övergrepp är så fel. Det handlar inte om sex. Det handlar om makt. Blunda inte! 

Bilden togs häromdagen. Idag är det mulet. Väldigt mulet och mörkt. Men det börjar spricka upp. Jag ser en springa blå himmel! :-) 

Hoppfullt! :-)

Kärleksljus 
❤️

Kommentera inlägget här :