Måndag

publicerat i Allmänt;
(null)
Måndag
;-)

"Did I tell you that I love you,
did I tell you that I need you so?"

Jerry Williams har lämnat oss. Lyckliga änglarna som får rocka i himlen med honom. <3
För rocka kunde han! Som ingen annan! 
Du fattas oss, Jerka! RIP <3
(null)

(null)
Det är vackert men kallt ute idag. Snösmältningen pågår där solens strålar kommer åt att värma. 

Det som göms i snö, kommer upp i tö...borttappad bilnyckel t ex :-) Och den fungerar! 

Det var en otroligt bra föreläsning jag var på igår. Agneta Nyholm berättade om trolldomsprocesserna under 1600-talet. I Sverige. Den där kunskapen vi inte fick i skolan. Fruktansvärt onda gärningar mot framför allt kvinnor. Det där kvinnohatet. Sanktionerat av kyrkans män. 
Jag har inte ord...och det som hände då har satt spår in i vår tid...
Trots att jag läst boken "Där mörker möter ljus" (Agnetas bok. Läs den!) fick jag nya kunskaper under föreläsningen. Eller ska jag säga fördjupade kunskaper. 

Det går inte att sammanfatta men berättelserna om dessa ohyggligheter måste berättas. Spridas. Vi förfasar oss över övergrepp som sker i andra länder men vi känner inte vår egen historia. Ett sätt att ge dessa oskyldiga kvinnor upprättelse är att vi berättar om dem och aldrig glömmer dem. Och att vi lär oss att säga ifrån och aldrig sprida lögner. (Gäller i verkliga livet likväl som på nätet) De som ser men förblir tysta begår också ett stort brott. 

Ifrågasätt, var källkritisk, våga säga ifrån! 

Rent amatörmässigt tänker jag nu "forska" på ortsnamn i mitt närområde. Berättar mer senare...spännande är det! :-) 

Ord för dagen: Källkritik och sanning
Kärleksljus
❤️

Taggar: #jerka#didItellyou#RIP#källkritik#trolldomsprocesserna;

Kommentera inlägget här :