Annadagen

publicerat i Allmänt;

9 december
Anna-dagen
Namnet har kommit från Jungfru Marias mor Anna. (null)

Bild från Wikipedia 

Nu har jag lutat fisken och påbörjat julbrygden...precis som man gjorde förr på Anna-dagen. Julbaket och stöpa julljus hoppar jag över. ;-) 

Skämt åsido: jultvätten har jag satt igång med! 

Och så är det den där ramsan som min svärmor brukar dra: "fjorton dagar före jul, dansar lilla Anna brud"? Jag har googlat och bara hittat någon dikt av Karlfeldt men orden stämmer inte...hm...? Kanske är det bara ett talesätt? 

Jag heter Anna efter både min farmor och min mormor. Båda hade Anna som tilltalsnamn. Mitt barnbarn, Izabelle, har fått namnet Anna efter mig. Jag har en kusin och en "kusinfru" med namnet Anna. Och så har jag en massa andra "Annor" omkring mig :-)

I morgon är det Nobeldagen. Hoppas att den manlige författaren som ska ta emot Litteraturpriset, är på bättre humör då än vid en intervju häromdagen. Annars blir det nog lätt lite dålig stämning...

Det är risk för ishalka på många håll i landet. Kör, cykla och gå försiktigt! Broddar, jag säger bara broddar!! :-)

Hoppfullheter
❤️


Taggar: #annadagen#litafisken;

Kommentera inlägget här :