Midsommardagen

publicerat i Allmänt;
(null)
Det här fotot skulle varit med igår men rosenbusken får vara med idag istället. Den doftar gudomligt. <3

Midsommardagen. 
Jag försöker vara "duktig" och göra en del saker som skulle gjorts för längesen...det går dåligt...:-(  Det är en tryckande kvav luft här idag. Åska på gång? Det har regnat lite men mest varit sol och moln. I "norra norr" har det tydligen varit skyfall. Över Europa drar nu  mycket het luft fram. 

(null)
<3

Det finns en massa att skriva om men idag är det "fibrodimma" i min skalle. 
Jag lånar andras texter. 

Uti vår hage där växa blå bär.
Kom hjärtans fröjd
Vill du mig någe', så har du mig här!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!
Fagra små blommor där bjuda till dans.
Kom hjärtans fröjd
Vill du, så binder jag åt dig en krans!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!
Uti vår hage finns blommor och bär,
Kom hjärtans fröjd
Men utav alla du kärast mig är!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!
Hugo Alfven
(null)

Du lindar av olvon en midsommarkrans
och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans,
som högt över tallen står.
I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn
i långdans, i språngdans på glödande järn.
I natt är du bjuden av dimman till dans,
där Ull-Stina, Kull-Lina går.

Nu tager du månen från Blåbergets kam
att ge dig en glorias sken.
Och ynglet som avlas i gölarnas slam
blir fålar på flygande ben.
Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,
där Ull-Stina, Kull-Lina, Gull-Fina bor.
I natt skall du somna vid Svartrama damm
där natten och mossan är len.

Text: Rune Lindström 

Jag utgår från att du kan melodierna och kan sjunga med om du har lust. :-) 

Jag gillar speciellt den här strofen: "I natt är du bjuden av dimman till dans"...så trolskt! <3

Hur det går i växthuset? Jo, tack, det växer! :-) 
(null)

(null)

Och hundlivet? Jo, tack, full rulle :-) 
(null)
...nästan jämnt ;-)

Hoppas att Du har det bra!
Tack för att Du var här. 

NAMASTE 
❤️

Taggar: #middommardagen#visor#växthuset;

Kommentera inlägget här :