Tornfalken

publicerat i Allmänt;
Den satt ensam uppe på brädan där vi hängt upp fågelmatarna. Stilla. Inga andra fåglar syntes till. Jag stod vid fönstret och tittade ut på den. Så stilig. Vet inte om den upptäckte mig eller om det var något annat som plötsligt fick den att ta till flytkten in i skogen. 

Att det var en falk som var på besök det förstod jag, men vilken? Efter en del sökande i böcker och i Google så förstod jag: det var tornfalken som gjort mig den äran. :-) 

Hade den något budskap tro? Jag kollade Solögas "Djurens Språk" :
"Gör slag i saken. Gör det du skall. Min gåva till dig är att känna dig övertygad."
"Med andra ord - sluta upp med att ifrågasätta dig själv ."
<3

Hm...jaha...eller...måste fundera på det ;-)

(null)
Tornfalk. Ur "Europas rovfåglar". Gunnar Pettersson

Det händer mycket kring dokumentären om Josefin Nilsson nu. Det jag själv tycker är viktigast är vi får bort tystnadskulturen och att vi tar mäns våld mot kvinnor på allvar. 

Skrev några rader igår, efter att ha läst en del mäns försök att tysta kvinnor som aktiverar sig och manifesterar.

Kvinnor som tar sig ton, sätter ner foten, säger ifrån...aj aj...det blir jobbigt för en del män och några kvinnor. 
Kvinnor ska vara "behagliga", hålla god ton, lugna ner sig...så får protesterna och manifestationerna rinna ut i sanden igen...och tystnadskulturen fortgå...så skyddas förövarna...och övergrepp och misshandel kan fortgå som vanligt. 
Alla som sett, hört, förstått men inget sagt, är de medskyldiga. 

Inget kan nu göras om vad gäller flatheten i den dom förövaren, "ex-pojkvännen" fick för 20 år sedan, men för alla utsatta kvinnors skull: protestera, säg ifrån, uppmärksamma, kämpa! 

Tack Morgan Alling och Alexander Karim m fl män som vågar stå upp och säga ifrån! Vi behövs, både män och kvinnor i kampen! 

Själv ska jag försöka sluta upp med att "ifrågasätta mig själv".... :-) Det gäller nog många andra också :-) 

Kärleksljus
❤️

Taggar: #tornfalken#modigamän;

Kommentera inlägget här :