I gråaste november

publicerat i Allmänt;
Maken har just påpekat att jag är totalt ute och cyklar i tid och rum i detta inlägg! Det är måndag den 25 november som gäller för internationella dagen mot våld mot kvinnor...
Sorry! :-( Ändrat nu! :-)

Grå grå grå är mössan på mitt huvud
Grå grå grå är himlen ovanför
Grått grått grått är allting som jag ser...
;-) 
Ja, det är ett bedrövligt tungt grått väder här där jag bor. Grått, vått och mörkt. 
Inget att göra åt det. Bara "gilla läget" ;-)

(null)
Grått

Fredag 22 november

Internationella dagen mot våld mot kvinnor. Infaller 25 november. 
Under min uppväxt och under min första tid som vuxen fick man alltid höra att "kvinnor fick skylla sig själva eftersom de provocerade fram männens våld" (det vill säga hade egna åsikter, gjorde fel, visade känslor, ställde inte upp osv...Jag önskar att jag då frågat en av dessa män som påstod detta: "om du blir misshandlad av en annan man, skulle du då tycka att det var rätt eftersom du provocerat fram våldet"?
Makt och sjukligt kontrollbehov handlar det om. 

Vi lär våra barn att aldrig slå någon. Att det inte är "rätt" att göra så....
Vad händer sen? 
Och det här vansinniga gammeltänket att mannen "äger kvinnan", att hon inte är en jämlik människa med egna behov, känslor och tankar. Att kvinnor är till för att behaga, lyda och ställa upp. "Håll käften och var söt"...Det tänket verkar leva kvar även i våra dagar i större utsträckning än många tror. 
Och ändå så blir många irriterade bara man vågar andas något om att feminism och kvinnokamp behövs. Sjukt! Sjukt!

Jag antar att jag inte behöver säga: "inte alla män"? Eller? 

(null)

Manifestationer med tända ljus sker över olika delar av vårt land på måndag. Mot kvinnovåld. 

Tända ljus. Det får vi alla göra för att manifestera, lysa upp, minnas...det som känns viktigt för var och en av oss. 
(null)


Så gör vi oss en fin helg i höstmörkret! 

Nu har svärmor kommit och jag har ätit denna juls första lussebulle. ;-)

Kärleksljus
❤️


Taggar: #gråastenovember#manifisteramotkvinnovåldet;

Kommentera inlägget här :