Stillhet och frid denna Mikaelidag

publicerat i Allmänt;
(null)
Blank som en spegel. Stilla och tyst. Lätt att andas. Frid. 

Söndag 29 september. 
Mikael har namnsdag. Namnet betyder ungefär: "han som är lik Gud". 
Mikaelidagen är en kyrklig högtid till ärkeängelns Mikaelis ära. I bondesamhället var det en av de viktigaste högtiderna, åtminstone fram till 1800-talet. Den hade betydelse som markering av skiftet mellan sommarhalvår och vinterhalvår, vilket styrde arbetet. Skörden skulle nu vara bärgad, djuren tas hem från fäbodarna. (Text: Nordiska museet)

(null)
Skönhet. Stillhet. Andakt.

Ärkeängeln Mikael är en kraftfull ängel. Han kämpar mot det onda genom att slåss mot draken, symbolen för det onda i Uppenbarelseboken i Bibeln. 

Jag ser ärkeängel Mikael som en beskyddare att vända sig till när jag är orolig eller rädd. Det känns tryggt. :-)

(Det är okey om du tycker att jag är lite knasig som tror på änglar...;-) Jag tror i alla fall)

Runt om i landet firas Mickelsmäss med skördefester och marknader. 

(null)
Upp och ner? :-) Nej...hösten speglar sig i vattnet. 

I rättvisans namn ska nämnas att även Mikaela har namnsdag idag. :-) 

(null)

Under sommaren har vi i perioder haft besök på gården av grävlingar. I går kväll var de tillbaka efter ett långt uppehåll. Snälla, björnar och grävlingar, det är dags att gå och sova vintersömn nu! :-) 

(null)
Giftiga men fina :-)

Kanske var mina googlade fakta om denna dag inget nytt för dig, men jag hoppas att du i alla fall fick en liten stund med stillhet och frid. <3

Jag stod stilla en stund
I tanken
I medvetandet
Något hände inom mig
Vad? 
Insikt?
Nej...
Fråga?
Nej..
Oro?
Nej...

Bara stillhet
Frid

Det jag kan känna i hjärtat ibland
Fanns plötsligt i tanken
❤️

Kom ihåg att du är Värdefull! 

Änglaljus och änglafrid
❤️

Taggar: #frid#stillhet#mickelsmäss#ärkeängelnmikael;

Kommentera inlägget här :