Minnenas väg

publicerat i Allmänt;
(null)



Har idag varit i gamla hemtrakter. Uppsala, Knivsta, Bålsta. 
Ett kort möte med kär vän och fd kollega i Uppsala. Stora varma kramar. Det var flera år sen sist. 
Sen till svärmor på god lunch och trevlig samvaro. Och Balder fick pröva på att vara social och uppföra sig som gäst. Han får godkänt :-)
Uppsala i mitt hjärta. Fast...inte det Uppsala som växer så det knakar...hus, hus, hus...Jag känner knappt igen mig. 
Känner mig nostalgisk och samtidigt supergammal när jag kommenterar att: "här i hörnet låg Indiska förut och före det var det en pappershandel här." Och minnena rusar mot mig. För att sen gå in i skymningslandet igen. 
"Pappershandel"...tänk att det fanns såna förr. Favvoaffär för mig och en kär vän. :-) Det var så mysigt i pappersaffärer tyckte vi. Vi kunde. gå länge där och njuta av allt fint och köpte väl något brevpapper eller något läckert suddgummi :-) 

Knivsta for vi förbi i utkanten bara idag. Bålsta med omnejd känns både välbekant och inte. Mycket nytt även där. Hemvägen tog vi via Örsundsbro till Uppsala. Så många minnen. Och ännu mera minnen dyker upp när vi tar gamla E4:an norrut. Lite sorglig väg numera. Alla nerlagda mackar, värdshus, affärer...Vi pratar om alla de gånger vi stod stilla eller kröp fram i bilköer här på helgerna. Särskilt runt Månkarbo. "Och här fick vi punktering en gång"...
Vi har vänner längs vägen. Vänner som det var ett alldeles för långt tag sen vi träffade. Men vi tillhör inte dem som gillar att överraska eller bli överraskade av oväntade besök, så vi susar bara förbi :-) 

Väl hemma tänder vi i öppna spisen. Här skiner solen men det känns lite ruggigt. Hundarna vill ha mat. Maken och jag är ännu mätta, det är man alltid efter att ha blivit bjuden på mat hos svärmor. :-)

Tillönskar Dig en fin vecka! 

(null)

Kärleksljus
❤️


 






Taggar: #minnenasväg#bålsta#uppsala#knivsta;

Kommentera inlägget här :