Grävlingar och festen inställd

publicerat i Allmänt;
Jag känner det på mig. Dags att vara mer uppmärksam när hundarna ska ut på gården på kvällen. "Kolla upp först", säger jag till maken. Tittar samtidigt ut genom fönstret. Och där står hen. Mitt på gården. Grävlingen. Så här tidigt brukar de inte komma. Men jag kände det på mig...
Undrar om det inte är en hona. Hen ser tjock ut...ungar i vår? 
(null)
Sist det begav sig med ungar på gården. Maj 2017 :-)

Eftersom det var längesen jag varit i stan och gått så var det en nyttig erfarenhet när jag igår passerade genom centrum. Betydligt färre människor än normalt vid lunchtid. Men oj så svårt att ändå hålla det där avståndet vid möte t ex. Även om jag ansträngde mig så var det inte alla andra som gjorde det. Lätt att glömma i vår stressade tillvaro. För även om färre behöver stressa nu så finns det ju kvar i kroppen som en reflex. Och det är lätt att bara hänga med i flödet. Vi har alltid ett mål och att bara "strosa" är ett ganska okänt begrepp. 

Valborgsmässoafton i morgon. En annorlunda valborg i år. Inte minst i Uppsala, "sista-april-staden" framför alla andra. Ingen forsränning, mösspåtagning eller sillunch...festen är inställd. 
Alla får använda sin fantasi till att hitta andra sätt att fira våren på. Med hänsyn till oss alla. 
Egen mösspåtagning och sillunch i hemmet kanske? Eller något helt nytt...Kommer säkert vara mycket folk ute på stan ändå och fylla är det ju alltid. Kanske vädret hindrar några i alla fall. 
Uppsala ligger mig varmt om hjärtat efter många år där och jag har många kul valborgsminnen därifrån. Det var i den "ljuvliga ungdomens tid" det...;-) 

Nu handlar ju inte firandet bara om Uppsala..
Det handlar ju om våren. Så skråla eller finsjunga "Vintern rasat ut" kan man ju alltid göra. :-)

Men eldarna då? Majbrasorna. Inställda. Ni får fira digitalt, sa Tegnell. Okey, då gör vi det! 
(null)
Majbrasa vid sjön 2016

Dagens nya ord lånar jag från härlige Jacke Sjödin : "flockomdömeslöshet". ;-) Ett ord i tiden...

Fira eller inte fira? Alla kan inte välja. Inom vården bl a kämpar man vidare. Undrar ibland: hur ska de orka? 

Många av oss kan välja. Att underlätta för vården eller inte. Liv eller död. 

Vår är lika med liv, pånyttfödelse...

Välj livet
❤️
 

Taggar: #gråvlingar#festeninställd#väljlivet;

Kommentera inlägget här :