Anna

publicerat i Allmänt;
9 december
Anna-dagen
Lucka 9

(null)     En av mina favoriter bland julservetter :-)

Dagens positiva:
Färre pepparkakor görs med palmolja 
:-)

Dagens negativa:
Jorden är på väg mot tre graders uppvärmning
:-(

Anna-dagen är det ja... Namnet Anna har sitt ursprung i grekiskans form av Hebreiskans Hanna som betyder "nåd" eller "den benådade". Anna är bergsbrukets beskyddarinna. Enligt traditionen hette Jesus mormor Anna.  Även den keltiska gudinnan Anu är intressant i sammanhanget. 
Källa: jag har googlat ;-)

Annadagen, den 9 december, var den dag i allmogesamhället då några viktiga julförberedelser inleddes. Julölet provades, lutfisken lades i blöt och det var dags att ta itu med jultvätten och julbaket och börja stöpa juleljusen. Källa: Wikipedia 
————-
December i år är den mörkaste (solfattigaste) sen 1934... Detta och Corona därtill, ja, man behöver ju inte vara ett geni för att förstå hur det påverkar vår sinnesstämning...
Men det är NU vi ska uppmuntra varandra. Ett sätt som en Facebook-vän påminde mig om var att ta upp traditionen med klassiska julkort med julhälsningar och "tänker på dig-hälsning" som dimper ner i brevlådan. Om så bara för i år. Det betyder så mycket! 
Hade själv tänkt låta bli för ovanlighetens skull, i år. Min vänstra hand, den jag skriver med, tröttnar snabbt och värker, men så kom påminnelsen och jag tänkte: lite  i taget, så går det nog.  :-) 
Man kan ju ringa också, förstås. :-) Det där samtalet man skulle gjort för längesen men som aldrig blev av...en julhälsning är en fin anledning. "Hur mår du?"

Nu lite "sjuk" humor: 

(null)

(null)
:-D

Trots det mörka, det gråa och det förbaskade viruset: sprid omtanke, sprid ljus, använd hjärta och sunt förnuft. Jag lovar att försöka, hänger du på? 

Tänder ljus för Dig, kära läsare <3

Kärleksljus
❤️

Taggar: #annadagen#lutfisken#solfattigaste#uppvärmning#spridljus;

Kommentera inlägget här :