Fastetid, att avstå något

publicerat i Allmänt;

Fastetid. Mina tankar. 
Att fasta innebär att avstå från något. Det behöver inte handla om mat. Att fasta av hälsoskäl och under kontrollerade former kan vara nyttigt och läkande för kroppen. 
Att avstå från något för att få tid eller råd för något annat, det tycker jag låter vettigt.
Jag tror inte på en gud som kräver botgörelse via självspäkning. Men att en tid fundera, meditera över sitt liv, det är nog renande. "Vad är det i mitt liv som jag behöver men inte har?" "Vad är det jag har men inte behöver?" "Vad vill jag ägna mer tid åt?" "Vilka människor mår jag bra av att ha nära, vilka stjäl min energi?" Osv...
Att inte hela tiden vara uppkopplad och uppdaterad, att vila hjärnan...viktigt. 

(null)
Wisti
Kanske tar någon illa vid sig av denna satir men jag gillar den. Så jag delar den. 

Att avstå från något, det ska man göra för att man mår bra av det. Eller för att moder jord mår bra av det. Eller för mina medmänniskors skull. Helst allt sammantaget. 

Slutpredikat för idag! 

RIP Olof Thunström <3 

Det är ju skottår och snart skottdagen. Hittade några gamla "skottdagskort. Fåniga men ändå lite kul. Visar en idag:
(null)
Otidsenligt idag när man t o m "gifter sig vid första ögonkastet" i tv...men ändå ;-) 

Ingen snö här ännu...

Kärleksljus
❤️

Taggar: #fastetid#attavstå#skottår;

Kommentera inlägget här :