Sund skeptiker

publicerat i Allmänt;
Jag njuter långsamt av ett stort rött hallon. Vi får så få hallon i år att varje hallon som hittas betraktas som ett fynd eller en gudagåva. ;-)


"konspirationsteori, icke styrkt föreställning eller teori som söker förklara en viktig historisk, politisk eller social händelse med en bakomliggande hemlig komplott av ett antal makthavare." Källa: NE



När mitt Fb-flöde återigen bjuder på konspirationsteorier och jag får uppmaningar att "våga se verkligheten" då börjar jag återigen fundera på hur det kommer sig att en del människor tror så starkt på detta. Googlar och hittar en del förklaringar men jag "förstår" ändå inte fullt ut. Att det är många konspirationsteorier igång under en epedemi är inget nytt. Man vill hitta en syndabock. En gud, ett land, en industri, en komplott... 
Till slut känner jag bara: för mig är tillvaron nog komplex utan märkliga teorier. Tillräckligt mycket är skrämmande nog utan att man ska behöva misstänka att politiker och institutioner vill mig och andra illa. Vi lever i en demokrati. Vi kan påverka genom politiken. Vi kan ta reda på fakta. Media har stor makt, det gäller att vara skeptisk. 
Jag är skeptiker när det gäller mycket. Det är sunt. Jag anser mig också ha ett sunt förnuft. Alltså en skeptiker med sunt förnuft :-) Liksom många med mig. :-)

Det där är ju jag i ett nötskal. Jag vill förstå hur människor tänker, känner, handlar...det är så intressant. Likheter och olikheter. 

(null)

23 juli. 
Emma och Emmy har namnsdag. 
Varmkorvens dag (?)
Tja...likaväl som kanelbullen har sin dag så kan väl varmkorven ha sin? :-) 

Tålamod och tillit. 
Fakta och omsorg. 
I coronatider.

NAMASTE 
❤️

Taggar: #konspirationsteorier#sundskeptiker#hallon#varmkorvensdag;

Kommentera inlägget här :