Fördomar och verklighet

publicerat i Allmänt;
(null)
Viktigt! 

Det här skrev jag för flera dagar sen. Så dök nyheten om Paolo R upp och det kändes aktuellt att publicera detta: 

Jag växte upp med fördomen att "allt egentligen var kvinnans fel"...inte mannens. Det fanns alltid ursäkter för männens beteende. 
Män slog kvinnor för att kvinnor provocerat fram det...
Kvinnors våld förekom också och då var det mycket grymmare än mäns våld, minsann. 
Kvinnor som blev våldtagna fick skylla sig själva. De hade klätt sig för sexigt och de förförde mannen
 och sa sen plötsligt nej...och då bara "måste" mannen våldta kvinnan...Och förresten så ville hon ju egentligen...trots att hon sa nej...

Mycket av dessa fördomar lever kvar idag, trots all kunskap vi nu har...tyvärr...

Jag kände alltid att detta var fel men tystades av de som "visste"...mina föräldrar och andra vuxna, kvinnor och män.

Mest skrämmer mig själva människosynen. Och synen på sex. Varför kan inte det senare få vara ömhet, lust, kärlek, närhet? För de flesta är det nog så. Hoppas jag. 

Kvinnomisshandel och våldtäkt handlar om kontroll och makt. Det vet vi idag. Ändå tror man inte på kvinnors berättelser. Ändå är det kvinnorna som ifrågasätts. Det ligger djup tragik i detta och samtidigt gör det mig så förbannad. 

Våld i hemmet ökar nu när vi måste stanna hemma bakom stängda dörrar. Någon, minns ej vem, skrev: "skyll inte på corona, det är männen som slår."

Jag har ingen lösning på det här. Men om fler män och kvinnor pratar om det, säger ifrån så borde något kunna börja hända i rätt riktning. Strängare straff för gärningsmannen? Ja, längre fängelsestraff, mycket längre. För att markera hur fruktansvärt fel detta är och för att skydda omvärlden. 
Under tiden dör kvinnor...

Paolo erkänner sexköp och gråter ut i tv. Och tycker synd om sig själv. Han har skadat sig själv. Men...kvinnan då? Hon som han "köpte"? Hon från ett av världens fattigaste länder? 
Det finns de som tycker synd om förövaren även i detta fallet. Som sagt, det "finns alltid ursäkter för männens beteende"....

Inget kul att skriva om, men den här verkligheten är så grym att man bara inte kan nonchalera den. Tack och lov för polisrazzior! Hoppas att kvinnan får hjälp till ett bra liv. 

Till alla underbara, kärleksfulla, kloka och härliga män och kvinnor:
(null)

Igår hade Sverige sin egen lilla eurovision. Det var riktigt mysigt. Och jag tyckte att rätt låt vann. Island. De var så charmiga. Och när låtskrivaren berättar att låten handlar om hans ettåriga dotter, ja då blev jag så där "nämen åhhh" :-) 

Dagens minnesbild:

(null)
Vägen ner till stranden maj-18 Tofta strand

Och så blev det fredag igen...
Tillönskar Dig en riktigt fin helg!
Håll ut! 

Hoppfullheter
❤️


Taggar: #fördomar#verklighet#ursäkter#straff#minne#islandvann;

Kommentera inlägget här :