Något av det svåraste

publicerat i Allmänt;
(null)


(null)
Vackra regnbågar här i tisdags kväll

(null)
Alltid lika fascinerande

10 september
Skenet bedrar. Solen lyser från en blå himmel men det blåser kraftigt och det är inte särskilt varmt. Det är höst. :-)

Tema:
Internationella suicidpreventiva dagen
Världsdagen för teckenspråk

Två viktiga teman. Teckenspråk har jag aldrig lärt mig. En kunskapsbrist hos mig. Lite har jag prövat på när jag jobbade inom barnomsorgen. 

Självmord. Något av det svåraste som finns att tala om. Det gör så ont. Två vänner till mig valde att ta sina liv. Båda uppfattade sina livssituationer som outhärdliga. Det gör så ont, så ont...Det är svårt att tala om självmord, men vi måste! Och vi måste tala om att det finns hjälp. Vara uppmärksamma. Lyssna, även på det som är svårtolkat. 

Jag tänker speciellt på alla de ensamkommande barn och ungdomar som tar sina liv för att de inte får vara kvar här i tryggheten. De som utvisas till farliga länder. De som gått i skola, lärt sig språket, fått vänner och vill jobba men som inte får någon chans till jobb. <3

Just nu går debatten hög om kriminella gängen. Och otäckt nog får man en känsla av att allt fler drar alla invandrare över en kam. Som om alla invandrare är kriminella! Det finns ingen balans i debatten. Det känns otäckt! Men det är så här högerextremister vill ha det...

(null)
Husse klipper gräsmattan igen...


"Bläddrade" bland gamla anteckningar idag och hittade bl a dessa rader som har några år på nacken. Kände dock igen mig i dessa ord. I Idag. 

Då blir jag så ödmjuk inför livet.
Inför höstens färgprakt, vinterns snöänglar och snökristaller, vårens pånyttfödelse och sommarens värme och blomstring. 
Att få vandra här på jorden. Få skratta och gråta, älska och sörja, dansa och sjunga, jobba och vila, vinna och förlora, såras och helas...
Vänskap och kärlek. Skapandet. De lyckliga stunderna. Soluppgång och solnedgång. Fullmåne och nymåne. Djur och människor. Naturens magi. Gemenskap och ensamhet. Gå vilse och hitta rätt. Lära nytt och lära om. Vårda och bli vårdad. Börja och sluta. Resa bort  och komma hem. Födas, leva och dö. 
<3

Ta hand om dig! 

NAMASTE 
❤️




Taggar: #svåraste#regnbåge#debatt#kunskapsbrist#ödmjuk;

Kommentera inlägget här :