Vad gör vi?

publicerat i Allmänt;
Igår:
Vi tog oss först ner till sjön. I ljuva sommarkvällen. 

(null)
Vår båt har fått vara på land även i år. Men kanske nästa sommar…
(null)
Hann inte med att se "dunungarna" men här är några "stora ungar".
(null)
Det glittrar…

Vi promenerade vidare längs med en väg och in i en skog och ut på en äng. 
(null)
Här får man buga sig :-) (null)En nästan magisk bild …

Strax innan jag la mig såg jag att det otäcka gisslandramat var över. Efter 10 timmar. Hu vad otäckt men tack och lov att det fick ett bra slut.

Torsdag 22 juli 2021
Utöya - tio år senare
Nej, jag är inte där men mina tankar är där. Sorgen och saknaden är stor hos de anhöriga. De och många av de överlevande mår väldigt dåligt. Jag vill citera en mamma som miste sin dotter i dådet: "Det var ett politiskt dåd, inte en nationell tragedi". 
(null)

Det här berör Sverige lika mycket som Norge. Här växer rasismen och hatet. Vad gör vi? 

(null)   
Vakna upp
Fatta mod
Börja se dej omkring
Bli inte en av dom
som bara står där sen
och säger att jag visste ingenting
- Mikael Wiehe -

På Utöya fanns ungdomar som ville skapa en bättre framtid, en bättre värld…Mångfald och allas lika värde. Många av överlevarna fortsätter denna kamp…trots allt hat… De är de modiga. <3

Vad gör vi?
Vad gör jag?
Vi kan alla vara modiga. Säga nej och säga ifrån när fråmlingsfientligheten visar sig. Jag är inte särskilt modig men jag kan inte låta bli att engagera mig. Ifrågasätta. Välja och kämpa för demokratin. Det är val nästa år…

Om jag återkommer till min lilla vrå av världen så kan jag lugnt säga att: Lycka och Lyx är för mig att kunna plocka egenodlade jordgubbar :-) 

Visst finns det saker i din vrå av världen som gör dig lycklig?  Jag hoppas det! :-)

Det är väldigt varmt igen…

Mod
♥️

Taggar: #vadgörvi#fattamod#utöya#terror#vikanallasäganej#julikväll#magiskbild;

Kommentera inlägget här :