Traditioner

publicerat i Allmänt;
(null)
Det "enkla" får råda i år. Det blev lite "äggigt" ;-)

Skärtorsdag 1 april 2021

Nej, jag tänker inte luras. Och jag tänker inte lägga upp någon bild på påskkäringar. 
Vi är ganska underliga vi svenskar, vi har en massa traditioner, men vi vet inte så mycket om "varför". Många brukar uttrycka undran över påsken i form av: "vad har påskkärringar med Jesu död att göra?"
Våra traditioner härrör ju till en del från tiden innan  kristendomen kom till vårt land. När vi var "hedningar". Jag ogillar det ordet. 

Jag har skrivit så mycket om detta tidigare så nu vill jag bara belysa det faktum att när man får kunskap om "varför" så ser man på traditionen med påskkärringar ur ett nytt perspektiv. Det har sitt ursprung i trolldomsprocesserna...och om man vill ha kunskap om detta hemska kapitel i vår historia så finns det information att hitta, om man söker :-)

(null)

Förr levde människor i symbios med naturen. Vi är väldigt långt ifrån detta idag. Och det märks inte minst i hur Moder Jord mår idag, hur klimatet mår, hur djur och människor mår...:-( Skövling, utrotning, luftförorening...

—————
Thomas Di Leva påminde mig, på Fb,  om denna dikt:

Det var bara tokar och dårar

som lyssnade på dig först. 

Det var slavar och skökor och ogärningsmän

men då var ditt rike som störst.

 

Det var bara enkla själar

och själar på undantag.

Sen byggdes det katedraler 

och kyrkor av alla de slag.

 

Och påvar det kom och präster

som tvistade om vart ord 

du fällt på din korta vandring

på denna bullrande jord.

 

Men tokar det var och dårar

som lyssnade på dig först. 

Det var innan ditt rike blev kartlagt

och då var ditt rike störst.

  - Nils Ferlin


(null)
En ikon jag fått som gåva av en vän. Jag tycker om den. 

Alla firar påsk som de vill. Eller inte firar alls. Det är precis som det ska vara. Bara en sak är annorlunda detta år. Vi kan inte vara många tillsammans. Men vi har varandra ändå. 

Var rädd om Dig! 
Även i trafiken!
Må solen värma dig! 

Jag önskar Dig en fin påsk!
Jag är här alla påskdagarna om du vill titta in. 

Glad Påsk
💛


Taggar: #traditioner#trolldomsprocesserna#ägg#nilsferlin#sol;

Kommentera inlägget här :