Ingen tävling

publicerat i Allmänt;
Maken frågade mig i går, när han läst min blogg, om jag menade allvar med att skriva april istället för maj...;-) Man kan ju undra. Det kanske beror på vädret att jag fastnat i april? ;-)
Nej, jag ändrade till maj. :-)

(null)
Vi har påskliljor på båda sidor om trappan. Stora knoppar. Vi har undrat vilken som ska slå ut först. Den här låg efter länge men vann ändå. :-)

Allt är ju en tävling nuförtiden. Störst, snabbast, vackrast, kunnigaste, rikast....osv..Men blommor tävlar inte. Varje blomma blommar när tiden är inne för just den att blomma. <3

(null)
<3

Att visa sin makt genom att förminska någon annan är fult. Tycker jag. Du? 

När jag lyssnar till "Josas bok" av och med Marie Nilsson Lind, slår det mig hur ofta Marie förminskats. Av sig själv mest. När man hela tiden jämförs eller jämför sig själv med andra, är man en ständig förlorare. Det finns alltid någon som är "bättre". Marie var ju aldrig i rampljuset på samma sätt som de övriga i Ainbusk Singers. Hon satt i bakgrunden och spelade piano. Men hon skrev ju så många fantastiska texter. Som  t ex:

Se mig för här är jag
Låt mig få komma nära
Till era hjärtan
Så som den jag är
Den jag försöker vara
Ge mig min morgondag
Min enda längtan nu och här
Älska mig för den jag är
Se fjärlisvinges slag
I alla himlar fara
Se alla ögon
Blinka stjärneljus
Låt livet komma nära
Se mig för här är jag
Min enda längtan nu och här
Älska mig för den jag är
Låt livet komma nära
Se mig för här är jag
Min enda längtan nu och här
Älska mig för den jag är
Se fjärlisvinges slag
I alla himlar fara
Se alla ögon
Blinka stjärneljus
Låt livet komma nära
Se mig för här är jag
Min enda längtan nu och här
Älska mig för den jag är
Min enda längtan nu och här
Älska mig för den jag är
<3

Maries berättar så fint och känslosamt. Det är Josas bok men Maries berättelse. Och jag har flera timmar kvar att lyssna. <3

Väderprognosen ändrar sig hela tiden. Först skulle det bli snö, sen ingen nederbörd och nu snö igen...
Och jo, jag vet, det är 4:e Maj, inte april, men nog kan man undra om tiden stått stilla...inte i naturen förstås, den talar sitt tydliga språk...

Tiden går. Och kommer.

Majsol
❤️


Taggar: #förminskas#tävling#blommarnärdetärdags#maj#april#blåst#snö#älskamigfördenjagär;

Kommentera inlägget här :