Välmåendet

publicerat i Allmänt;
(null)

Idag, tisdag 24 maj 2021, funderar jag på det där med välmående. På hur mycket svårt som kan dölja sig bakom ett spänt "jagmårbra-leende". Det ligger så mycket prestige i alla krav på ytlig lycka och perfektion. Och bilden som inpräntas i oss via media om den "lyckade människan". Den illa dolda domen att "mår du inte bra får du skylla dig själv"...

Speciellt svårt tycker jag det är att allt yngre människor mår dåligt. Tidigt utbrända. 

Vi "får" ju inte sakta ner. Stanna upp. Återhämta. Säga nej. Men vi måste! 

Du har rätt att vara trött. 
Att vila.
Hitta balans.
Att vara ledsen. 
Lyssna på kroppen. 
Att inte vara "tipp topp" hela tiden. 
Det är mänskligt att få stanna upp och hitta sin takt. 
Man är inte mindre värd för att man inte lever upp till den ytliga bilden av perfektion. 

På samma sätt som det krävs mod och tillit för att kasta sig ut i något nytt och okänt, krävs det mod att säga: "jag mår inte bra", "jag är trött", "jag är ledsen"...och: jag har rätt till vila! 

Vi ÄR själar i kroppar. 

(null)
Vättern. 2015

Idag har vi varit till "byn" och handlat plantor. Nu ska det få blomma fint på gården, till glädje för oss och insekterna. :-)

Ta hand om Dig! 

Omsorg
♥️

Taggar: #välmåendet#bakomleenden#stannaupp#hittabalans#modet;

Kommentera inlägget här :