Det gömda och glömda

publicerat i Allmänt;
Torsdag 2 september 2021

(null)


Balder är sur. På husse som övergivit honom…Fast han har ju bara åkt iväg för att tvätta bilen…:-) Men hur förklarar man det för en hund? 

——————
Igår började programserien "Vem tror du att du är" igen. Denna gång på på 5:an och Discovery +. Riktigt bra, tycker jag, som såg två avsnitt på Discovery (utan reklamavbrott). Blev helt rörd av Linnea Henrikssons möte med sitt samiska ursprung. Så fint. Och som vanligt blir jag upprörd över statens och kyrkans brott mot samerna. En hemsk historia att skämmas över. Undervisar man om detta i skolorna idag? Jag fick aldrig lära mig om det..

(null)
Ett gammalt lås får symbolisera det som gömts och glömts i vårt lands historia. Men det går aldrig att helt dölja…

Ikväll startar ännu ett av mina favvoprogram: "Det sitter i väggarna" SVT 1. 
Och så är det fotboll. Herrar. VM-kvalmatch mot Spanien. Hu…det blir spännande. Hoppas jag ;-)
————-
Jag slutar aldrig att förvåna mig över människors omdöme. De som envisas med att kommentera utrikeskorrespondenten Magda Gad när hon rapporterar om läget i Afghanistan. Hon är på plats, ändå vet de som sitter här i Sverige i sina myssoffor mycket bättre om hur det är i "verkligheten"….??? Hur orkar folk tjata om sina fördomar? Och hur orkar Magda???
————-
Det var på 70-talet jag och mina vänner lyssnade på den grekiska kompositören och politikern Mikis Theorodakis musik. Inte minst de svenska översättningarna. Nu har Mikis lämnat jordelivet 96 år gammal.Tack för musiken!  RIP <3 

Det finns ett hav som ingen ser 

Det finns en grav där ingen dör

Det finns en sol som ej går ner 

Det finns en strand i varje själ

Musik: Theodorakis 
Text: Bo Setterlind
<3
—————

Det spekuleras för fullt nu: Vad är det för överraskning ABBA ska komma med i kväll??? Ny musik? Hm….;-)

Smittspridningen fortsätter! 
Håll avstånd! 

Omtanke
♥️




Taggar: #gömda#glömda#samerna#vemtrorduattduär#theodorakis#abba#detsitteriväggarna;

Kommentera inlägget här :