Tuppar, hönor och andra symboler

publicerat i Allmänt;
Måndag 11 april 2022

En kär vän fyller år idag. Grattis! 
 
Solen skiner från en nästan molnfri himmel :-)
 

(null)
Fredssymbolen. Fredsmärket.  
Symbolen är bildad av bokstäverna N och D i semaforalfabetet. De står för Nuclear Disarmament, kärnvapennedrustning. (Wikipedia)

(null)
Många solrosor idag :-) Till Ukrainas ära. <3


(null)
Bara "måste" ha med några hönor, tuppar och kycklingar under denna vecka. "Påskigt" ;-) Denna bild är ur en gammal barnbok. "Lek och Allvar"  Sånger för barn. Illustrationer Helge Artelius.  ( En annan bild i morgon. )

Jag sökte på ordet "höna" för att hitta något om vad höna står som symbol för…hm…hur jag än sökte så…handlade det om tuppen…?

På tal om tuppar. En keramiktupp har blivit symbol för Ukrainas motståndskraft. Orsaken är att en keramiktupp var den enda som "överlevde" ett bombardemang i Borondianka.  Höghuset kollapsade men keramiktuppen stod oskadd på ett köksskåp… Premiärminister Boris Johnson fick en  ukrainsk keramiktupp av en kvinna under gårdagens besök i Kiev. Och jodå, Zelenskyj fick också en :-)

(null)
Nej, ingen ukrainsk tupp. En portugisisk tupp. Portugals symbol för lycka, tur och vishet. :-)

Skriver om fler fredssymboler och andra symboler i morgon. 
Idag säger min rygg: vila…vill inte…måste… :-( Ibland är det bättre att vara igång men…jag har en begränsning och den har jag i min iver gått över….
Sätter mig på balkongen och njuter i solen. En stund. 

Hoppas att solen skiner på Dig också! 

Pax et Bonum
(Fred och allt gott)
♥️




Taggar: #fred#pax#bonum#fredsmärket#tuppen#hönan#ukrainskatuppen#solrosor#solen;

Kommentera inlägget här :