Till minne

publicerat i Allmänt;
Torsdag 27 januari 2022
Förintelsens minnesdag

(null)
Till minne av offren…

Jag är tacksam att min mamma såg till att jag läste Anne Franks dagbok. Jag är tacksam över all den kunskap jag fick om andra världskriget, i skolan. Jag är tacksam över de bilder och filmer från koncentrationslägren som jag fick ta del av. Det var fruktansvärt! Men aldrig någonsin föll mig tanken in att det inte var på riktigt. Och aldrig någonsin hade jag trott att nynazismen skulle växa så stort i vårt land som det nu gör…
Är det kunskapsbrist? Aningslöshet? Som gör att människor inte förstår sambanden, upprepningen? Historielöshet? Eller är det så att man inte vill veta eller förstå? 

Jag önskar att jag förstod men det gör jag inte. 

När överlevarna går ur tiden. När deras röster inte längre hörs. Då måste vi höja våra röster. Då måste vi föra vidare deras berättelser. 

(null)
Det snöar. Gråväder. Spår i snön. 

Min härliga svärmor fyller år idag. 87 år! <3

Till henne och till Dig, kära läsare:
(null)
Som "solar" i mörkret :-)

Låt kärlekens ton ljuda

Låt kärlekens blomma blomstra

Låt kärlekens budskap höras

Låt kärlekens ljus upplysa

Låt kärleken vinna i ditt hjärta

<3

Kärleksljus

♥️

Taggar: #minnesdag#förintelsen#upprepningen#historielöshet#kärleken#upplysa#vinna;

Kommentera inlägget här :