En ros bland rosor

publicerat i Allmänt;
Tisdag 8 mars 2022
Internationell kvinnodagen

(null)
Himlen över sjön idag :-)

Det är internationella kvinnodagen idag. En dag då jag egentligen skulle vilja skriva så mycket om mod och kamp. Men det är uppförsbacke…hånet: "ha ha, kvinnor har bara en dag om året"…"varför ska kvinnor uppmärksammas, vi har ju redan jämställdhet…" osv…denna okunnighet om kvinnors kamp förr och nu gör mig ursinnig. I grunden handlar det om människovärdet…om maktförhållanden…om privilegium..om strukturer…Inte om vem som gör vad i hemmet…


Som sagt: uppförsbacke. Kvinnohistoria är ett av mina största intressen. Det där man inte fick lära sig i skolan. 


Så jag hedrar idag alla kämpande kvinnor före min tid och under min tid. Och just idag är det en kvinna jag speciellt tänker på: Magdalena Andersson <3 (null)En ros bland rosor 

"Varenda kvinna i Sverige
ska själv kunna välja
sitt liv"
- Magdalena Andersson -

Denna dag går självklart tankarna till kvinnorna i krigets Ukraina…

(null)
<3

Tack till Dig, kvinna som man, som ville titta in här på bloggen <3

Människovärde
♥️

Taggar: #kvinnodagen#strukturer#makt#värde#kamp#statsministern#rosor;

Kommentera inlägget här :