Himlar och tacksamhet

publicerat i Allmänt;
Måndag 10 oktober 2022

I går kväll var himlen speciell:
(null)
Ser ut som en målning men är verkligheten…
(null)

(null)

(null)
Annorlunda himmel:-)

Det blåser kuling igen. Nu vill jag ha bara en liten vind. Tack? 
Nä, vädret rår man inte över. Det finns mycket annat man inte heller rår över. Krig. Våld. Konflikter. Naturkatastrofer. 
Vädret handlar om att "gilla läget". Naturkatastrofer kan vi vara med att mildra om vi tar klimatförändringarna på allvar. Vill vi?
Krig, ja, det behövs en stark fredsrörelse och en stark fredsvilja och mod…över tid. Våld, ja det finns sätt att förebygga, att i tid se tecken på vad som håller på att ske…svårt..men…Hat, orättvisor, rasism, rädslor, kvinnoförakt och ibland sjukdom kan ligga bakom våldshandlingar…med mera…

Nej, nu får jag släppa tankarna på detta och göra så gott jag kan i min lilla vrå av världen. 

I gårdagens avsnitt av "Tunna blå linjen" handlade det bl a om pandemin. Om de där demonstrationerna för "frihet" som ofta spårade ur till våldsamheter. Det tog mig tillbaka till ilskan och frustrationen när det begav sig i verkligheten. Vilken oerhörd skillnad det är på de demonstrationer som tillhör nutid. Demonstrationer som stöd för de som verkligen behöver frihet (Iran). Istället för demonstrationer för frihet som vi redan har…

(null)
Det var Tacksägelsedagen i kyrkorna igår. 
Thanksgiving som högtiden heter på engelska. Den är en högtid med religiösa förtecken och historisk koppling till höstens skördefester. 

Ibland tycker jag att det är svårt att vara tacksam. När livet känns hårt, orättvist och t o m meningslöst. Men för det mesta är jag tacksam för det och de jag har omkring mig. Tacksamhet är en kärleksfull känsla. <3

(null)
Skönheten finns där, i vardagen, i skapelsen och i det kärleksfulla du skapar.

Positivt 
Något som jag blir jätteglad av att läsa är att damernas fotbollsmatch i morgon mot Frankrike är fullbokad. 15 500 biljetter! På Gamla Ullevi! Äntligen är intresset för damfotboll jättestort. Hurra! :-)

Och hurra för Dig som ville titta in här!
Jag är tacksam! <3

Tacksam
♥️

Taggar: #himlar#annorlunda#tacksamhet#påverka#mildra#damfotboll;

Kommentera inlägget här :