Gamla Gefle

publicerat i Allmänt;
Torsdag 6 oktober 2022

(null)
De sista blommorna får en egen vas. 

Det var år sen vi promenerat i Gamla Gefle. De kvarter och hus som klarade sig i den stora branden 1869. 
(null)
Jag älskar att vandra här. Så charmigt med de gamla trähusen och kullerstenarna.
(null)
Och rosorna :-)

(null)
Så fint :-)
(null)
En gammal postlåda. "I breflådan må icke nedläggas värde- eller korsbandsförsändelser"
  • Korsband, försändelser såsom trycksaker som sändes till lägre taxa än vanliga försändelser. Avskaffades 1981. (Wikipedia)
(null)
"Snusmajas tomt" hette det förr. Berättelsen om Snus-Maja har jag nyss läst. Det är för mycket för att återge här, men en dramatisk berättelse är det, om en kvinnas liv på 1700-talet. (1737 - 1799). När vi flyttade till stan var här ett mysigt café. 

(null)
Fler rosor :-)

En av Gävles "kändisar" är Joe Hill. Hans föräldrahem är nu museum i Gamla Gefle. Vi gick inte förbi där idag men jag fotade något jag aldrig sett förut.
(null)
Kanske är han inte så känd bland de unga idag..
(null)
Minnessten. 

Vi såg mer också förstås denna blåsiga och soliga höstdag. Och fotade. Det får komma med en annan dag. 

Erkänner att jag inte känner till årets nobelpristagare i litteratur. Annie Ernaux heter hon i alla fall. Grattis till henne!

Till slut:
(null)
Med tanke på vad jag skrev häromdagen…;-)

Ingen annan är som Du! Och Du är Värdefull för att Du är Du! Kom ihåg det! <3

Värdefull
♥️

Taggar: #gamla#gefle#snusmaja#charm#rosor#joehill#kullerstensgator#trähus;

Kommentera inlägget här :