Första maj och Fasta klippa

publicerat i Allmänt;
Måndag 1 maj 2023
Arbetarrörelsens dag
 
Idag går tågen. Och idag talar vänstern. Oppositionen som är alternativet till den extremhöger som nu råder. 
1 majfirandet är internationellt och startade 1890. Sedan 1939 är 1 maj allmän helgdag i Sverige. 
(null)


Pugh Rogefeldt är död. Vi, maken och jag, minns vår första tid tillsammans, åh vad vi lyssnade mycket på Pugh-låtar då. :-) Tack Pugh och vila i frid. <3

(null)
Igår kväll. Solen tittade in och bildade mönster. 

Jag ville ha med en av Pughs låtar här. Googlade på "Små lätta moln" t ex och upptäcker då, till min förvåning, att Pugh gjort en version av psalmen "Klippa du som brast för mig", en bönepsalm från 1776. "Rock of ages". 
Pughs raspiga röst och arrangemanget hänförde mig. (Youtube)
Det känns som ett avsked. Vackert avsked. 

Stora klippa, öppna dig
Låt mig bli en del av dig Låt din källa och ditt blod Strömma samman till en flod Bär mig skuldlös, ren och fri Bort från vredens raseri
Dina händers öppna sår Lindrar sorgens salta tår Utan kläder, skydd och vård Hjälplös söker jag din nåd All min strävan inget är Mot den den frälsning som du bär
I mitt sista andetag Mina drömmar ser en dag När jag går en okänd stig Vill du trösta mig bredvid? Fasta klippa, öppna dig Låt mig få en plats i dig
- Pugh Rogefeldt -
(null)

Välkommen Maj! Vårmånad. Må du bli skönt varm och blomstrande. :-)
Tack kära läsare att du ville titta in här! 
Önskar Dig allt gott för hela veckan! 

Solidaritet 
♥️

Taggar: #förstamajtåg#fastaklippa#psalm#solidaritet#alternativ#pugh#vårmånad;

Kommentera inlägget här :