Hemligheter

publicerat i Allmänt;
Torsdag 13 april 2023

(null)


Vaknar och känner genast en stinkande lukt. "Kattpiss" tänker jag i mitt nyvakna tillstånd men inser snabbt att det kan det ju inte vara :-) Yngste sonen dyker upp och han säger att det började lukta illa direkt när han svängde av mot stan från E4:an. Han tycker att det luktar träindustri. Korsnäs. Ja, han har självklart rätt. Lukten avtar snabbt. Jag föredrar "kaffedoften" som ibland sprider sig från Gevalia. :-)

Jag läste ut Sofie Sarenbrants bok Munkavle direkt i går. Känner att jag önskar att alla läste den. Den är hemsk och sann men ändå lättläst, den gör ont men är ändå full av hopp. Och den är viktig! Den skildrar så bra hur övergrepp påverkar offrets liv. Depressioner, självmordsförsök,självmord,  ångest, sjukdomar…Kroppen glömmer inte, inte heller själen. 
Tystnaden.Hoten. Hemligheterna. Man vågar inte berätta för man är rädd att inte bli trodd. Och man är rädd att "ställa till det" för anhöriga…
Sexuella övergrepp på barn och vuxna: det är ALDRIG offrets fel! Skammen och skulden är ALLTID förövarens. 
(null)
<3

(null)
<3

Dagens ord: 
"Den har rätt att kritisera 
som har vilja att hjälpa"

"Var handlingskraftig när du funderar
på att göra något gott"

"Varje utgång 
är en ingång
till något annat."

"De omtankar vi haft
kommer vi aldrig att ångra"

(Ur boken: Tid för omtanke)

(null)
Lite suddig bild men ändå..måsarnas tid är här. Skräniga men lite stiliga ändå. :-) I går var det "aprilväder", hagelskur och sol :-)

Nu ska jag läsa den andra beställda boken: "Du är inte längre min dotter" av Frida Boisen. Har man läst "Berätta aldrig det här" så är det en självklarhet att läsa denna. Även i denna finns mörker och övergrepp. Även denna är sann. Även i denna är sökandet efter kärlek och hoppet och modet vägen framåt. :-)

Du är Värdefull! Kom ihåg det! 

Modet
♥️



Taggar: #hemligheter#munkavle#övergrepp#skam#måsar#hopp;

Kommentera inlägget här :