”Det fina får bli vardags”

publicerat i Allmänt;
Tisdag 12 december 2023

Julstjärnans dag
Internationella dagen för neutralitet 
Internationella dagen för universell sjukförsäkring för alla
 

(null)
Skönhet att bli glad över <3

Lucka 12

(null)
De allra minsta julgranarna :-)

När jag var ung och skulle "sätta bo", var det noga med att skilja på "vardagsporslin" och "finporslin". Precis som för tidigare generationer. Finporslinet var till fest och helger. Jag kan ännu känna känslan av lycka när jag fick första delarna av servisen jag drömt om. "Ostindia" (Rörstrand).Det var nog på studenten. Samlandet började. :-) Det var dyrt så jag önskade mig till födelsedag och till jul. 
(null)
Delar ur servisen. Älskar den fortfarande. 
Tiden gick och plötsligt blev det mer vanligt att dricka kaffe ur mugg än kaffekopp. Även när det kom gäster. Nu har jag känt ett tag att varför ha "finporslin" som bara står och är fint i ett skåp.  Så…bort med vardagsporslinet (skänks bort) och in med finporslinet. Det "fina" får bli vardags! :-) Kopparna ska användas! Och numera finns dessutom  Ostindiamuggar! 

(null)
Ljus, ljus, ljus <3
Dagens ljus
tänder jag för alla anhöriga och alla andra som påverkas av den hemska hissolyckan där fem personer dog. 
(null)
Vi har ett flertal byggen här i närheten. Det inplastade huset är 15 våningar högt. Vi ser hur hissen på utsidan går upp och ner där dagligen och det känns skrämmande att tänka på vad som kan hända. 
Dagens ord: 
"Det kanske finns någon
mellan oss och Gud.
Någon som ser till oss
någon som bär bud."
- Göran Troell -

I morgon Lucia. En tradition som verkar minska i intresse. Jag tror vi behöver en "Lussebrud" så här i vår mörka tid. :-)

Önskar Dig ljus och värme <3

Kärlek
♥️




Taggar: #julstjärnan#ostindia#vardags#finporslin#minigranar#hissolycka;

Kommentera inlägget här :