Trettondagsafton

publicerat i Allmänt;
Torsdag 5 januari 2023
Trettondagsafton
Det är endast i norra Skandinavien vi säger Trettondedag jul. I andra länder säger de Tolftedag jul eller Epifania. Epifania är ett grekiskt ord för "visa upp/framträda/uppenbarelse".
Firas till minne av de tre (?) vise männnens besök i stallet i Betlehem. 
(Källa: Tro och Tradition på Fb)

(null)
Solen försöker titta fram mellan molnen. Det blåser från havet. Ibland är det snö i vinden. I förgrunden vår stjärna. 

Jag har inte corona. Tack och lov. Men en väldigt besvärlig förkylning. Igår var jag lite mer däckad än vad jag är idag. :-)

Kungen har ju uttalat sig klumpigt igen. Det kommer säkert dyka upp "förklaringar". Men nog talade han från hjärtat? Borde han inte acceptera situationen så här många år senare? Och vara stolt över sin dotter Victoria? 
(null)
Hoppsan! Får man inte dua kungen? Det bryr jag mig inte om. För mig är ingen människa "högre" än andra. Eller mer värd. :-) Bara för att de har en viss titel. Det finns människor som jag känner aktning inför, kungen tillhör inte dem. Victoria däremot…

Vad gör du en Trettondagsafton? Jobbar? Går på bal? Inget särskilt? (Det finns självklart en massa fler alternativ :-)
Inget särskilt är det som gäller för oss. Host, host, atjo prosit! Dags för en varm kopp te med honung. :-)

Tack för att just Du ville titta in här! 
Önskar Dig en fin Trettonhelg! 

Aktning
♥️





Taggar: #trettondagsafton#visemän#kungen#förkylning#tack#aktning;

Kommentera inlägget här :