Pion

publicerat i Allmänt;
Torsdag 6 juli 2023
Internationella kyssdagen :-)

(null)
Närbild pion 

Pion:
"För dina fötter ligger jag och svär dig evig kärlek" Enligt blomsterspråket
Röd som en pion säger det gamla talesättet, vilket har sitt ursprung i den klassiska röda bondpionen.
Pioner kan bli upp till 100 år.
 Luktpionen har funnits i Kina i flera tusen år och har använts i medicinskt syfte.
Enligt Carl von Linné är växtsläktet Paeonia uppkallat efter läkeguden Paean, som skulle ha upptäckt läkekraften hos pionerna, bland annat mot epilepsi.
Pionen klassas som ört. Källa: Sköna Hem

(null)
Rosa pion, röd nästan utblommad pion och en röd ros. <3
———————
Jag börjar bli så trött och så oroad över svensk politik. Sverige har yttrandefrihet men också  tryckfrihetsförordningen och religionsfrihet. Att bränna böcker får mig att tänka på nazisternas bokbål i andra världskriget… Många länder protesterar mot koranbränningarna, bränner vår flagga. Vad leder det till i förlängningen?
Det är helt galet att detta och liknande tar upp så mycket av politikernas tid och energi när vi egentligen borde fokusera på klimat och miljö! 
Men å andra sidan är ju inte regeringen intresserad av den frågan…och vad blir följden av det? Mardröm…

(null)
I skogen igår. Vid det som en gång var en vacker äng. Nu växer den igen. Träden bildar portaler. 

Jag ber om ursäkt för min pessimism. Men verkligheten är som den är och man har rätt att ifrågasätta och vara orolig. 
Detta tar inte all min tid och energi, jag kopplar ifrån och fokuserar på allt positivt som finns omkring mig ( pioner t ex :-) och känner tacksamhet. 

(null)
Ljuset gör att det ser ut som om bladen skiftar i blått. 

Du har rätt till Din tro. Kom ihåg det! <3

Kärlek i alla dess former
♥️






Taggar: #pion#ört#galet#fokus#pessimism#orolig#tacksamhet#tro;

Kommentera inlägget här :