Gå ut min själ

publicerat i Allmänt;
Söndag 11 juni 2023

När så mycket hemskt händer i vår värld, behöver man stilla sig en stund, se det vackra omkring sig. Känna. 

En liten meditation:
 
(null)

 
1.
En vänlig grönskas rika dräkt
har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt
de fagra örtesängar.
Och solens ljus
och lundens sus
och vågens sorl bland viden
förkunna sommartiden.

2.
Sin lycka och sin sommarro
de yra fåglar prisa.
Ur skogens snår, ur stilla bo
framklingar deras visa.
En hymn går opp
av fröjd och hopp
från deras glada kväden,
från blommorna och träden.

Psalm 201

(null)

1.
I denna ljuva sommartid
gå ut, min själ, och gläd dig vid
den store Gudens gåvor.
Se, härligt smyckad jorden står,
se hur för dig och mig hon får
så underbara håvor!

Psalm 534

(null)
Vackra akleja <3
<3 


I gårdagens inlägg undrade jag hur de fyra syskonen kunde överleva 40 dygn i djungeln. Idag läser jag vad deras mormor berättar. Barnen, framförallt äldsta flickan (13 år) har med sig sina överlevnadskunskaper från sina förfäder/förmödrar. De vet hur de ska skydda sig och vad man kan äta. <3

(null)
Maskrosorna börjar känna att de gjort sitt för i år. Men innan de helt vissnar ner, sprider de sina frön med hjälp av vinden. :-)

Det är en varm söndag. Tacksam för den ljumma vinden. Behövde nya shorts, så jag klippte till ett par av ett par gamla jeans. Jag vet att de kommer fransa sig, det gör inget :-) Men jag hör mammas röst inom mig när hon förskräckt upptäckte att vi, maken och jag, hade fransiga jeans, för några år sen. "Men så kan ni ju inte ha det!" Jag förstår henne, hon tillhör generationen som ser fransiga byxor som ett fattigdomsbevis. Min generation har periodvis sett det som mode ;-)

Trädgården kräver sitt och bryr sig inte om att det är söndag…"vilodag" förr i tiden. Trots torkan växer ogräs som…"ogräs"…;-) Kanske pga de kalla nätterna, här har det t o m varit minusgrader några nätter. Men gräsmattan gulnar…

(null)
Växer som ogräs i rabatten. Har delade känslor för den. Den tog död på julrosen…men har sin skönhet. Bergklint är namnet. 

Var rädd om Dig!!
Önskar Dig en fin vecka!

Sommar
♥️

Taggar: #meditation#psalm#själ#vilodag#bergklint#överlevnad#torka#jeansshorts;

Kommentera inlägget här :