Robot

publicerat i Allmänt;
Tisdag 27 juni 2023

Under natten var det dimma. Nu är det åter en solig och varm dag. 
 

(null)

 

Jag försöker förstå vad som händer inom den tekniska utveckligen. Jag som är ganska praktisk men inte teknisk. Överallt stöter man på det där: AI (Artificiell Intelligens) och diskussionerna om det är "farligt" eller inte…
"AI är en samlingsterm för datasystem som kan känna av sin omgivning, tänka, lära sig och vidta åtgärder som svar på vad de känner och vilka mål de har." (PWC)
"AI är allt från användning av datorers råstyrka för att automatisera enkla saker, till övermänskliga färdigheter. Stora datavolymer finns ofta med i bilden." (IDG)
Osv..

(null)
Vallörten blommar :-)

För mig handlar tankarna och farhågorna mest kring vilka som har makten över dessa robotar eller finns risken att robotarna får makt över människorna? Jag vet att många är rädda för att mista sina jobb, att bli "onödiga"…när människan inte längre behövs…??

Det, för mig, konstigaste jag läst om AI är att man kan låta de döda "återfödas" som en digital klon som man kan prata (chatta) med…

(null)
Vad är detta för växt? Den växer i vägrenen. 

Det finns säkert många fördelar med AI. Även om jag är "gammal" så vill jag ha information och kunskap. För AI tillhör inte bara framtiden, tekniken finns redan nu, den är här. 
Vad tänker du om AI?
———————-

Idag blir det kanske av att skörda rabarber. Baka rabarberpaj kanske. :-)

Dagens ord:
"Glädjen i hjärtat
ska låta blommor av fred,
lycka och framgång
växa på jordens yta"
Anonym graffiti 
<3

Var inte rädd!
Var rädd om Dig! 

Glädjen i hjärtat
♥️

Taggar: #robot#ai#tankar#återfödas#vilkenväxt#vallört#glädjeihjärtar;

Kommentera inlägget här :