Glad Pingst

publicerat i Allmänt;
Lördag 27 maj 2023
Pingstafton 

(null)

"Bläddrar" igenom nyheter och sociala medier och finner knappt ordet "pingst"… men det är pingst. Vad det nu är. Hur många vet? Tror att de flesta förknippar pingst med bröllop? Ja, de "kyrkliga" vet förstås. Under min "kyrkliga" tid så visste jag, men tyckte att det var en ganska knepig högtid. Det där med tungomålstalande förstår jag mig fortfarande inte på. Men man måste väl inte förstå allting? 

"Ordet pingst kommer av grekiskans pentecosté som betyder den femtionde och firas femtionde dagen efter påsk. Den kristna pingsten firas med anledning av den Helige andes utgjutande över lärjungarna, det vill säga att den Helige anden gav sig till känna för dem." (Nordiska museet)

Hänförelse och Hänryckning är gamla ord som jag tycker hör ihop med pingst. De hör ihop med ordet passion. 
Kan man bli något annat än "hänförd" när man ser detta:
(null)
Gamla äppelträdet står i blom. Bin har hittat dit. I bakgrunden syns en Björk i skiraste grönt. :-) 

(null)
Det ena yngre äppelträdets blommor <3
(null)
Det andra yngre äppelträdet <3

Varje gång någon säger "tack för att du finns", till mig, fylls jag av varm tacksamhet. Var med om det idag och det känns så fint. Och jag har ofta anledning att tacka andra för "att de finns". Det är underbart att vi kan ha det så fint mellan oss, vi människor! :-)

Tack för att du finns!
♥️

Taggar: #glad#pingst#hänförelse#blommande#äppelträd#tackförattdufinns;

Kommentera inlägget här :