Glädje mm

publicerat i Allmänt;
Onsdag 21 februari 2024

 
Ögonblick
Sitter med mitt te och ser ut mot bakgården. Ner mot ån. Det är blött och halt ute efter regnet. I ett av träden hoppar ett par skator omkring. Det är mulet på himlen. Någon är ute och rastar sin hund. Balder får syn dem, där han står på fönsterbrädan. Han börjar genast tjuta. Sen "muttrar" han lite, sen är det över ;-)
(null)
Igår sken solen in på de vackra tulpanerna. :-)

Vid mitt senaste besök hos mamma pratade vi bl a om hur svårt det måste vara att komma till ett nytt land, som Sverige, och lära sig ett nytt språk. Inte bara ordens uttal och betydelse och grammatiken, utan också dessa, minst sagt, mystiska uttryck och fraser vi slänger omkring oss. 
Som:
"Nu har han satt sin sista potatis"
"Jag anar ugglor i mossen"
"Här blir inga barn gjorda"
"Här är en hund begraven"
"Nu är det kokta fläsket stekt"
"Inte sticka under stol med något"
"Få sina fiskar varma"
Osv…
Svåra att direktöversätta och förklara ;-)
Nu börjar väl dessa uttryck försvinna. Det är nog mest äldre generationer (som min) som använder dem. ;-) Och ärligt talat, jag använder dem väldigt sällan. 
————————

(null)
:-) Klokt :-)

Jag är dålig på att följa alla svenska framgångar i sporter som skidskytte och simning t ex. Men jag ser rubrikerna och känner mig stolt över alla blågula segrar. Det är ju faktiskt glädje! 
Ser du? Följer du? 

Något annat glädjande är att det nu blivit tillåtet för samkönade i Grekland att gifta sig. Där segrade kärleken. <3

Tillönskar Dig glädje och Hopp :-)

Andetag
Dagens meditationsbild och ord:
(null)

♥️

Taggar: #glädje#fraser#språk#ögonblick#meditationsbild;

Kommentera inlägget här :