Både ock

publicerat i Allmänt;
Fredag 1 mars 2024

Välkommen Mars! Vårmånad. <3
Namnet kommer av lat. Martius, helgad åt stridsguden Mars som var Roms specielle beskyddare, i romersk mytologi. (Wikipedia)

(null)
Tack herregudco! 
Nu blir jag lite "jobbig" igen, men för mig är detta så viktigt:

Har du känt vanmakt någon gång? Klart du har, det är mänskligt. 

Synonymer till vanmakt är: hjälplöshet, frustration, svaghet, oförmåga.

Jag känner vanmakt när jag ser och läser om svältande människor i brödkö, svältande och desperata, som skjuts ihjäl… denna ondska, denna avhumanisering, skrämmer mig. Och det skrämmer mig att så många i världen med makt inte protesterar… Vi får informationen, vi kan aldrig säga att "vi inte visste"… det är så tyst…vanmakt.


Men även om jag känner vanmakt när det gäller krigen i världen och extremismen i Europa, så är jag glad och tacksam och uppskattar mitt liv och min tillvaro. Jag kan tänka positivt och skratta och ha kul. Bara så less på detta "antingen eller" och "lev!"

Jag lever, tack så mycket! Och jag är stolt över att jag har mina känslor, att jag kan känna vanmakt och sorg. Och söka lösningar och känna glädje.  

Man är inte varken eller man är både ock. 

(null)Glädje <3

Om vi inte vågar prata om det som oroar, vilka är vi då? Om vi inte delar med oss av glädje och lycka, vilka är vi då? Robotar? 

(null)De sista vita tulpanerna får ligga i en skål. :-)

Kanske dags att börja så frön inomhus? Vet att många redan börjat. Har du? 

Fredag igen då! Tillönskar Dig en fin helg! :-)


Andetag 

Dagens meditationsbild och ord:

(null)

♥️

Taggar: #bådeock#vanmakt#meditationsbild#känns#stolt#vårmånad;

Kommentera inlägget här :