Sensommar igen :-)

publicerat i Allmänt;
Lördag 14 september 2024
Vår resa börjar närma sig sitt slut. Det känns både vemodigt och bra. Vi måste hem och "hösta" i vårt torp. 
Vaknar till sol och blå himmel. Det känns fint. 
(null)
<3
(null)
Jag tycker de är vackra. Vad tycker du? 
(null) 
Men vad är detta för en iögonfallande figur? Det kan vara en Strimlus. I så fall är det Södermanlands landskapsinsekt. 

(null)
En riktigt gammal byggnad i Klintehamn. Hittar bara liiite info om den. Tror att det är ett gammalt magasin. Vet att jag varit inne där för massvis av år sedan och köpte då en fin linneklänning. Tror att den då hette: Vävars. ??  Hur som helst, det är en i mina ögon vacker byggnad. 

Denna dag, vår sista hela dag här, sker det fantastiska: ännu en fin sensommardag! Man tackar! Vi håller oss först i närheten. Besöker en trevlig butik som finns i  gamla skolbyggnaden där min farmor var småskollärarinna, som det hette på den tiden. 20-30- och 40-talet. Familjen bodde också i huset. 
Rättelse: Fel byggnad. Skolan och hemmet var i en annan byggnad…
(null)
:-)
Därefter åkte vi in till stan och strosade. Det känns verkligen som en sommardag. Mycket folk på uteserveringarna på stora torget. :-)
(null)
Vi går in i staden via porten i Dalmanstornet. 
(null)
Uppe på Klinten där en del hus är så små och låga att man kan klappa dem med handen på taken. 
(null)
Det är väldigt mycket klättrande upp och ner…;-)
(null)
Utsikt. Domkyrkan. Sankta Maria. 
"Vi går i Pippis fotspår", säger maken plötsligt. Och ja det stämmer. Många scener i filmerna spelades in här Jag har inte tänkt på det på länge, men i och med allt Pippi-tittande ihop med barnbarnet så blir det aktuellt igen. ;-)
Mer om vår vandring kommer i morgon. Både bilder och lite berättelser. :-) Välkommen! 
Nu sitter jag i solen på gården här i Tofta och njuter. Har lyckats hitta en plats i lä. Summerar lite lätt de här veckorna. Skriver om det i morgon. Kan lugnt säga att jag är mycket nöjd och tacksam :-)

Hoppas att solen skiner på Dig också! <3
Andetag 
Dagens meditationsbild och ord:
(null)

♥️





Taggar: #meditationsbild#visby#småskola#torn#portar#sensommar#solen;

Kommentera inlägget här :