Änglaord

publicerat i Allmänt;

Tisdag kväll. Efter en molnig och varm dag har nu molnen skingrats och solen kommit fram. Det glittrar så vackert på ån. Båtarna speglar sig i vattnet.
Egentligen borde jag inte skriva i kväll. Är ganska oinspirerad men jag har lovat en vän att försöka få ihop några positiva rader... Jag ska göra så gott jag kan...


Mitt köksfönster

Jag får väl ta hjälp av änglar för att skriva lite positiva ord idag. Änglar är alltid inspirerande. Vare sig man tror på dem eller inte så verkar nästan alla människor ha ett förhållande till dem. Om inte annat så talar många om "änglavakt" när man varit nära att råka illa ut...

"Vi är alla änglar med en ensam vinge.
Endast om vi omfamnar varandra kan vi flyga."
Luciano de Crescenso

"Änglar upskattar det hos dig som du trodde att ingen såg."

"Hur många änglar finns det?
En enda som förändrar vårt liv,
är mer än nog."

"Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de
som gjort det har haft änglar till gäster utan att
veta om det."
Hebréerbrevet 13:2

"Änglar är intelligenta reflektioner av ljus, det ursprungliga ljus som inte har någon början.
De kan upplysa. De behöver inte tungor eller öron, ty de kan kommunicera utan tal, i tanken."
S:t Johannes Damaskenos

"Dammtussarna under sängen är änglarnas tofflor."

En man på gatan pekade upp mot himlen och ropade: "Se en ängel". De förbipasserande skrattade åt honom och sa: "Det är bara moln, din idiot".
Tänk så underbart det vore att se änglar där andra ser moln, och så sorgligt att bara se moln där änglar finns.

"Det finns människor som fångar dig när du faller - de är dina änglar på jorden".


Fullmånen, lördag natt

Nu har Allsången på TV sjungit på sista versen denna sommar. Snart dags att gå och sova. Så till sist en gammal "ängla-aftonbön":
"När jag trött till vila går
och mitt öga sluta får
Fader låt din ängel då
vänligt vid min sida stå"
Z Topelius

Samtliga "änglaord" är hämtade ur  "Änglar, Änglar, Änglar"

Kommentera inlägget här :